رقابت برنامه نویسی پوهنتون کاردان

لابراتوار نوآوری پوهنتون کاردان به روز پنج‌شنبه نهم دلو سال روان خورشیدی، رقابت برنامه نویسی را برای محصلان رشته کمپیوتر ساینس، راه‌اندازی کرد.
رقابت برنامه نویسی، به‌منظور ایجاد انگیزه برای محصلان و شناسایی ذهن‌های برتر برگزار شد تا بتوانند در رقابت‌های بین المللی اشتراک داشته باشند.

علاوه بر این، از محصلانی که در این رقابت ثبت نام کرده بودند، برای امتحان آزمایشی و تشکیل تیم‌ها دعوت به عمل آمد. بنابراین، محصلان نظر به خواست شان در تیم‌ها دسته بندی شدند. هر تیم، حداکثر سه عضو داشت. همه محصلان یک هفته قبل از رقابت فورم درخواستی آنلاین را برای ثبت نام، خانه پری کردند.
لابراتوار نوآوری در همکاری با دیپارتمنت کمپیوتر ساینس و تیم سیستم مدیریت اطلاعات، پرسش‌های رقابت را آماده و چندین بار جهت صحت و کارآیی، آن را بررسی کردند.

عبدالباقی پوپل، مسوول لابراتوار نوآوری پوهنتون کاردان چنین گفت: «نظارت تیم‌هایی که برای حل مسله از طریق برنامه نویسی با هم کار می‌کنند، راهی عالی برای تقویت توانایی‌های آنها است، تا آنها بتوانند نظریه‌های آموخته شده خود را عملی کنند.» وی علاوه کرد که این نوع برنامه‌ها به محصلان کمک می‌کند تا توانایی حل مسله را در خود تقویت بخشند و از دانش خود برای حل پرسش‌ها استفاده نمایند.

در این رقابت، ده تیم از سمستر‌های مختلف کمپیوترساینس پوهنتون کاردان، اشتراک کردند تا هشت پرسش برنامه نویسی را حل کنند و با رقابت با یکدیگر مقام اول را بدست آورند. قابل ذکر است که در این رقابت‌ بر علاوه محصلان پوهنتون کاردان، پنج تیم از سایر پوهنتون‌ها نیز شرکت کردند که سه تیم از پوهنتون کاتب و دو تیم از پوهنتون کابل در جمع اشتراک کنندگان بود.
رقابت به صورت آنلاین برگزار و رقابت کننده‌ها از کمپیوترهای خود برای حل پرسش‌های رقابت استفاده کردند.

رقابت از ساعت ۲:۰۰ بعد از ظهر آغاز شد و تیم‌ها دو ساعت و سی دقیقه فرصت داشتند تا این مسابقه را به پایان برسانند. پس از ختم مهلت داده شده، شرکت کننده‌ها، پاسخ‌های خویش را ارسال کردند. داوران این رقابت، نتایج شرکت کنندگان را بررسی کردند و سه تیم برتر را از میان شان، برگزیدند.

تیم زمریان پوهنتون کاردان، با کسب ۴۰ امتیاز از مجموع امتیاز ۱۰۰ مقام نخست، تیم «Code Runners» پوهنتون کاتب با کسب ۳۶ امتیاز از مجموع ۱۰۰ امتیاز مقام دوم و تیم قهرمانان پوهنتون کاردان با کسب ۳۵ امتیاز از مجموع ۱۰۰ امتیاز، مقام سوم را در این رقابت بدست آوردند.

سیرت پرویز، یکی از اعضای تیم برنده گفت: «این رقابت، فرصتی عالی برای من بود و اجازه داد تا از توانایی‌های خود برای حل پرسش‌های مطرح شده استفاده کنم و برای هم‌ تیمی هایم نیز چالشی بود تا باشد راه حل‌های مناسب را در زمان مشخص پیدا کنند.»

پوهنتون کاردان همواره تلاش ورزیده تا با راه‌ندازی رقابت‌ها و برنامه های خارج از نصاب درسی، زمینه کار عملی را برای محصلان مساعد کرده و مهارت های شان را ارتقا بخشد.

برای دریافت معلومات بیشتر در مورد برنامه کمپیوتر ساینس به لینک زیر مراجعه کنید: https://kardan.edu.af/dr/Academics/bcs.aspx