دیدار سرپرست وزارت معارف از مکاتب کاردان

سر پرست وزارت معارف الحاج مولوی حبیب الله آغا با هیئت همراهی شان من‌جمله؛ مشاور وزارت معارف عزیز احمد ریان، رییس معارف شهر کابل عبدالباسط حقانی، رییس روابط خارجی وزارت معارف وحید الله هاشمی و جمع کثیر از مسوولان بلند رتبه وزارت معارف افغانستان قبل از ظهر، روز یک‌شنبه، ۱۹قوس، سال ۱۴۰۲ خورشیدی، از مکاتب کاردان دیدن کردند.
این دیدار از مکتب بین‌المللی کاردان آغاز شد، که طی آن سعی و تلاش مداوم در زمینه‌های نوآوری، خلاقیت، ارتقای کیفیت آموزش و پرورش، ارایه خدمات آموزشی و صنوف درسی مجهز با فناوری‌های نوین آموزشی مکتب برای مهمانان به معرفی گرفته شد. پس از معرفی و آشنایی سرپرست وزارت معارف و هیئت همراهی شان با مکتب بین‌المللی، هیئت وارد مکتب پسرانه کاردان شد که توسط اساتید و دانش‌آموزان با هدیه‌ی دسته‌های گل استقبال شده و تشریف‌آوری شان‌را خیر مقدم گفتند.
دانش‌آموزان ده‎‌ها پروژه‌ی نوآوری و تلاش‌های فکری ساخته شده خویش را هر یک به نوبه‌ در حضور وزیر سرپرست و هیئت همراهی شان معرفی کردند. این دیدار سخنرانی هم در پی داشت که در تالار کنفرانس‌های پوهنتون و مکاتب کاردان با اشتراک کارمندان، استادان و دانش‌آموزان مکاتب با تلاوت چند آیات از کلام الله مجید توسط استاد صلاح‌الدین بختیار آغاز شد.
داکتر احمد خالد حاتم، رییس پوهنتون و مکاتب کاردان، به مهمانان خوش آمدید گفته و مکاتب کاردان را برای مهمانان چنین معرفی کرد؛ مکاتب کاردان با توجه به شرایط دشوار توانسته جایگاه ممتاز خویش را حفظ نماید که هم‌اکنون ۲۲۳۳ دانش‌آموز برحال دارد و بیشتر از ۱۵۰۰ دانش‌جوی نخبه را برای فراگیری تحصیلات عالی به جامعه تقدیم کرده است. وی هم‌چنان افزود؛ در کانکور سال ۱۴۰۲ خورشیدی، ۱۸ تن فارغ ما اشتراک کرده بودند که از جمله ۱۷ تن کامیاب شدند که از جمله یک تن آن میان ۱۰ بهترین کانکور انتخاب شده بود.
داکتر صاحب حاتم گفت؛ ما به شعار که موجیم که آسودگی ما عدم ماست، معتقد هستیم و متعهد به همکاری‌های همه جانبه با وزارت معارف نیز می‌باشیم.
سپس، سر پرست وزارت معارف الحاج مولوی حبیب الله آغا، ضمن ابراز خرسندی دیدار از مکاتب کاردان صنایع دستی و پروژه‌های ساخته شده دانش‌آموزان را یک دست‌آورد بزرگ خواند، کاردان را یک نهاد تعلیمی نوآور و خلاق عنوان کرده و از زحمات هیئت رهبری و اساتید مکاتب در قبال نسل جوان این کشور قدردانی کرد.
حبیب الله آغا در ادامه‌ی صحبت‌های خود گفت؛ کشورهای غربی و درجه اول جهان در نتیجه‌ی پشت کار و تلاش‌های خود به جایگاه کنونی رسیده است. وی از دانش‌آموزان خواست با قوت در برابر مشکلات بایستند و به الگوهای معارف در عرصه‌های تکنالوژی، صنعت، تجارت، زراعت و سایر علوم عصری در سطح جهان مبدل شوند. سرپرست وزارت معارف با دانش‌آموزان تعهد سپرد که به عنوان خدمت‌گذار معارف، راه ترقی را برای آنان باز می کند.
عبدالباسط حقانی رییس معارف شهر کابل این گرد‌همایی را مبارک خواند و گفت: علم کمال بزرگ و صفت ذاتی خداوند منان است، خداوند ما را به این صفت آراسته بسازد. آقای حقانی یادگیری علم را صدقه جاریه خواند و کاردان را بنیان‌گذار مکاتب خصوصی در افغانستان عنوان کرد. وی هم‌چنان افزود: ما از از مکاتب کاردان قلباً سپاس‌گزاری می‌کنیم که به اخلاص و سخاوتمندی کامل
زمینه‌ی تعلیم و تربیه را برای اولاد این وطن فراهم کرده است.
در اخیر استادان و شاگردان مکاتب کاردان از حضور سرپرست وزارت معارف استقبال کرده و تاکید کردند که چنین دیدارها به معنای از بین رفتن فاصله میان اهل معارف و رهبری وزارت است.