برگزاری کنفرانس ملی بررسی چارچوب حقوقی تحصیلات عالی

پوهنتون کاردان افتخار دارد که امروز چهارشنبه، ۲۰ دلو ۱۴۰۰، دومین کنفرانس سالانه انکشاف تحصیلات عالی در افغانستان را با تمرکز روی بررسی چارچوب حقوقی تحصیلات عالی با حضورداشت هیئت رهبری وزارت تحصیلات عالی افغانستان، هیئت رهبری پوهنتون کاردان، مقام‌های ارشد وزارت امور خارجه و عدلیه، شرکای استراتیژیک پوهنتون کاردان، محققان، استادان، فارغان و محصلان این پوهنتون، در تالار کنفرانس‌های شعبه تایمنی برگزار کرد.

کنفرانس با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط قاری ضیاء الرحمن شیرزاد آغاز شد و در ادامه  خواجه جمشید صدیقی، رییس پوهنځی حقوق پوهنتون کاردان در مورد اجندا و اهداف کنفرانس معلومات ارایه کرد. وی هدف اساسی این کنفرانس را بررسی جنبه‌های حقوقی و انتقادی مقرره‌های مرتبط به وزارت تحصیلات عالی و تولید علم عنوان کرد. گشایش مرکز پالیسی و دیالوگ افغانستان زیر چتر پوهنتون کاردان، تدویر گفتمان ویژه در مورد بررسی چارچوب حقوقی تحصیلات عالی و ارایه رساله‌های تحقیقی از بخش‌های مهم اجندای کنفرانس بود.

داکتر احمد خالد حاتم، رییس پوهنتون کاردان گفت: «پوهنتون کاردان به عنوان نخستین نهاد تحصیلی خصوصی، به رسالت خویش که همانا انگیزه‌دهی، تولید و توسعه علم در جامعه است، پابند است و به همین منظور ما این کنفرانس ملی و مهم را برگزار کردیم.»

این دومین کنفرانس مرکز انکشاف تحصیلات عالی با تمرکز روی بررسی قوانین و مقرره‌های وزارت تحصیلات عالی افغانستان است که با در نظرداشت معیارهای جهانی، نیاز مبرم به بازنگری جدی دارد. اولین کنفرانس این مرکز روی اصلاحات در امتحان کانکور متمرکز بود و پوهنتون کاردان طرح‌های علمی را در مورد بهبود امتحان کانکور ارایه کرد.

آقای حاتم ضمن توصیف نهاد‌های تحصیلی به عنوان نماینده‌گان ایجاد تحول‌ مثبت در جامعه گفت: «ما بیشتر از پیش به تولید علم و فکر نیاز داریم و پوهنتون کاردان نیز پلان‌ها استراتیژیک را چون ارایه برنامه‌های جدید تحصیلی در مقاطع لیسانس و ماستری،  ایجاد شعبه مخصوص برای محصلان طبقه اناث و برنامه‌های انکشافی دیگر  روی دست دارد که با اجرای آن، فرصت‌های تحصیلی که در بیرون از کشور است برای محصلان در افغانستان مساعد شده و بتوانیم از فرار مغزها جلوگیری کنیم.»  

علاوه بر این، داکتر لطف الله خیرخواه، معین وزارت تحصیلات عالی در نخست از پوهنتون کاردان به‌منظور برگزاری این کنفرانس ملی اظهار سپاس‌گزاری کرد و از سایر نهادهای تحصیلی خواست تا با برگزاری بحث‌های علمی مشابه، زمینه پیشرفت علمی را فراهم کنند.

آقای خیرخواه گفت: «این چنین کنفرانس‌ها و بحث‌های علمی وزارت تحصیلات عالی را به سوی معیار سازی و ترقی سوق می‌‍دهد و ما متعهد استیم تا روند تحصیلی را به حالت عادی بازگردانیم و برای پیشرفت‌های علمی هر چی بیشتر تحصیلات عالی تلاش کنیم.»

وی اطمینان داد که به اساس پلان‌های آینده وزارت تحصیلات عالی، امتیاز‌های برابر برای نهادهای تحصیلی خصوصی و دولتی در نظر گرفته خواهد شد. با ایجاد این تغییرات در این وزارت امیدواریم که مورد تایید اقشار مختلف جامعه نیز قرار گیرد.

در ادامه کنفرانس، گفتمان ویژه با حضور محترم لطف الله خیرخواه معین وزارت تحصیلات عالی، آقای شاکرالله واحدی آمر تضمین کیفیت و اعتباردهی وزارت تحصیلات عالی و داکتر احمد خالد حاتم رییس پوهنتون کاردان، پیرامون موضوع کنفرانس برگزار شد.  در این گفت‌وگو، در مورد اصلاح و ارزیابی اسناد قانونی و چارچوب حقوقی تحصیلات عالی و ارایه راهکارهای مشخص بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

هم‌زمان با این، زیر چتر پوهنتون کاردان، مرکز پالیسی و دیالوگ افغانستان (APDF) به صورت رسمی گشایش یافت. آقای حاتم اظهار داشت که گشایش این مرکز در پوهنتون کاردان گام مهمی در راستای ایجاد بستری بی طرف برای بحث و تحقیق علمی است و امیدواریم که در آینده مرکز پالیسی و دیالوگ افغانستان به کانونی مبدل شود که تمرکز آن در بخش‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و سایر بخش‌ها باشد.  

افزون بر این، آقای ذاکر جلالی، رییس ریاست سوم وزارت امور خارجه در مورد اهمیت مرکز پالیسی و دیالوگ افغانستان گفت: «هر جامعه نیاز به یک قشری دارد که در مورد مسایل کلان پالیسی و ملی بحث و گفتمان داشته باشند و در تصمیم گیری‌های بزرگ نقش ایفا نمایند. ما یک فرصت داریم تا از این نعمت آزادی که داریم، برای خود، نظام و نسل‌های آینده تصمیم بگیریم. ایجاد چنین مرکزهای تولید علم و اندیشه بسیار مهم است و توقع داریم که این مرکز در تدوین طرح‌های سیاست خارجی افغانستان با وزارت امور خارجه هم‌کاری کند.»

در حاشیه کنفرانس، هفت رساله‌ تحقیقی محققان پوهنتون کاردان از جمله داکتر احمد خالد حاتم، رییس پوهنتون کاردان، ارایه و یافته‌های آن با اشتراک کنندگان شریک شد. این کنفرانس با توزیع لوح تقدیر و دعا به پایان رسید.