کنفرانس بین المللی تحقیقات کاربردی در رابطه به افغانستان برگزار شد

با توجه به اهمیت فعالیت‌های پژوهشی در دنیای اکادمیک، پوهنتون کاردان این بار کنفرانس بین المللی تحقیقات کاربردی در رابطه به افغانستان، را برگزار کرد. این همایش بزرگ به روز پنج‌شنبه تاریخ ۷ عقرب سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی در تالار کنفرانس این پوهنتون، واقع چهاراهی تایمنی از ساعت ۹ الی ۳ با حضور مقامات عالی رتبه دولتی و پژوهشگران داخلی و بین المللی برگزار شد. در ابتدای این برنامه داکتر احمد خالد حاتم رییس پوهنتون کاردان به ایراد سخنان افتتاحیه پرداخت و از حضور تمامی اشتراک کننده‌گان در برنامه تشکر و قدردانی کرد.

آقای حاتم در سخنان خود توضیح داد که پوهنتون کاردان همواره در تلاش گسترش و پیشرفت علمی بوده و هر از چند گاهی در مورد موضوعاتی که در جامعه اهمیت دارد تحقیق کرده و با ادارات مربوطه در میان گذاشته است.
وی هم‌چنان گفت :« وقتی پوهنتون‌ها را عامل تحول مثبت می‌نامیم، بنابراین باید ظرفیت بررسی مشکلات جامعه و در میان گذاشتن پیشنهادات و راهکارهای مشخص را با نهادهای ذیربط داشته باشند.»
آقای حاتم افزود بر این اساس در برنامه امروزی ۴۲ مقاله پژوهشی از پژوهشگران داخلی و بین المللی در زمینه‌های اقتصادی، بازرگانی، بانکداری اسلامی، سیاست، انجنیری وتکنالوژی ارائه می‌کنیم.

داکتر لطف‌الله خیرخواه معاون علمی وزارت تحصیلات عالی، در سخنان خود از پوهنتون کاردان بخاطر برگزاری کنفرانس‌ها و نشست‌های پژوهشی در زمینه‌های مهم و ترسیم چشم انداز آن تشکر کرد.
آقای خیرخواه در کنار تاکید بر انجام تحقیقات کاربردی برای انکشاف و رقابت پذیری افغانستان، توضیح داد که باید از تحقیقات عمومی به تحقیقات کاربردی برویم و در موضوعات مختلف به صورت تخصصی تحقیقات تفصیلی انجام دهیم و برای حل مشکلات راه حل‌های عملی ارائه کنیم. وی ابراز امیدواری کرد که سلسله برگزاری این برنامه‌ها گسترش یابد و از این طریق پیشنهادات و راهکارهای مشخصی برای رفع مشکلات موجود در کشور ارائه شود.

داکتر عبدالطیف نظری معین مسلکی وزارت اقتصاد گفت: « در شرایط کنونی افغانستان، بیش از هر زمان دیگری به فعالیت‌های تحقیقاتی و اکادمیک نیاز دارد، ایجاد چنین برنامه‌ها و توجه به موضوعات مهم مشابه و افزایش آن‌ها امری بسیار ارزشمند است.»
وی آن را اقدامی مهم خواند و از رهبری و کارکنان پوهنتون کاردان در این زمینه قدردانی ویژه نمود.
آقای نظری تقویت انجنیری ملی برق کشور و انجام تحقیقات کاربردی در سراسر افغانستان را یک نیاز جدی دانست و وحدت ملی و دانش ملی را دو رکن مهم در این زمینه ذکر کرد.
هم‌چنین توضیح داد؛ که به دلیل داشتن موقعیت خاص جیوپلیتیکی در آسیا، باید اتحاد خود را تقویت کنیم و اجازه ندهیم کسی با رسیدن به اهداف‌ واتحاد ملی ما آسیب برساند. علاوه بر این باید به آگاهی ملی که پوهنتون‌ها در آن نقش مهمی دارند، به عنوان اعتماد ملی و غرور ملی که عنصر مهمی کشور است باید توجه شود.

در ادامه برنامه سلسله ارائه مقالات تحقیقی آغاز شد، ابتدا خواجه جمشد صدیقی، رییس پوهنځی حقوق پوهنتون کاردان به ارائه مقاله پژوهشی خود پرداخت. آقای صدیقی تحقیقی را در مورد ساختار قانونی وزارت تحصیلات عالی انجام داد و طی آن سه آیین نامه مختلف این وزارت را ارزیابی و راه حل‌های مشخصی را برای مشکلات و نواقص آن پیشنهاد کرد.

بعداً دکتر احمد خالد حاتم، رییس پوهنتون کاردان مقاله تحقیقی خود را تحت عنوان مشارکت خصوصی و دولتی برای رشد پایدار افغانستان ارائه کرد. آقای حاتم گفت: « در دنیای معاصر یک سازوکار برای جذب سرمایه که در حال حاضر بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، مشارکت دولت و بخش خصوصی آن است که تحقیقات مهم را با هم از طریق قراردادهای بلندمدت اجرا می‌کنند.»
وی افزود که محدودیت های بودجه، کمبود کارکنان و پیشرفت روزافزون تکنالوژی به مشارکت بخش عمومی و خصوصی یا (PPP ) مشروعیت می‌بخشد و این سه عامل در حال حاضر وجود دارند. بنابراین دولت باید از این سازوکار استفاده کند.
وی تصریح کرد: « بخش خصوصی در تمام دنیا بسیار حائز اهمیت است و به جای تضعیف آن باید به عنوان رقیب نه؛ بلکه به عنوان یک شریک و مشارکت در عرصه های مختلف به شدت نظارت شود.»

در ادامه این برنامه در هر بخش حداقل ۷ مقاله پژوهشی و راهکارهای مشخص برای حل مشکلات توسط محققان داخلی و بین المللی ارائه شد و کنفرانس با تقدیر از پژوهشگران ومهمانان به پایان رسید.
پوهنتون کاردان، افتخار دارد که در تمامی امور علمی و آموزشی خود همواره فعالیت‌های پژوهشی را در اولویت قرار داده است و از این رو به طور مرتب چهار مجله پژوهشی معتبر در زمینه‌های اقتصاد و مدیریت، علوم اجتماعی، حقوق وانجنیری و تکنالوژی اطلاعات منتشر کرده است.