پوهنتون کاردان کمپاین هدیه کتاب را بمنظور از روز جهانی سواد آموزی راه‌اندازی کرد

پوهنتون کاردان به مناسبت از روز جهانی سوادآموزی به تاریخ ۱۷سنبله سال ۱۴۰۱، هجری خورشیدی کمپاین سه روزه هدیه کتاب را با هم‌کاری کارمندان، استادان و محصلان خویش راه‌اندازی کرد.

این پوهنتون در یک برنامه منظم کتاب‌های جمع‌آوری شده را به مکاتب که کتاب‌خانه نداشتند و با کمبود کتاب مواجه بودند، اهدا کردند در این برنامه کارمندان، استادان، محصلان و هموطنان با اهداء کتاب در این کمپاین سهم فعال داشتند و در ترویج علم در جامعه نقش خویش را ایفا نمودند.

در این میان احمد سیر رشیدی یک تن از کارمندان پوهنتون کاردان گفت: «راه اندازی این کمپاین باعث شد تا کتاب‌های خوانده شده و اضافه خویش را جمع آوری نموده و آن را در مکاتب که به کمبود کتاب مواجع است تحویل نماییم این کار نه‌تنها برای جامعه و جوانان کشور کمک می‌کند بلکه برای ترویج فرهنگ کتاب خوانی نیز مهم می‌باشد».

کتاب های جمع آوری شده توسط استادان، کارمندان و محصلان اهدایی به کتابخانه لیسه غلام حیدرخان کابل اهدا شد.

استاد نورالله بابکرخیل گفت: «هر شخصی که با کتاب آرامش پیدا می‌کند هیچ آرامش را از دست نخواهد داد به همین دلیل کتاب بهترین دوست انسان است جامعه که می‌خواهد به سوی دانایی و دانش برود باید با کتاب انس بگیرد».

یونسکو در ۲۶ اکتبر ۱۹۶۶ میلادی در چهاردهمین نشست کنفرانس عمومی یونسکو، ۸ سپتامبر را روز جهانی سوادآموزی (مبارزه با بی‌سوادی) نام گذاری کرد و دلیل این نامگذاری، نشان دادن اهمیت سواد برای افراد و جوامع بود.

در سال ۲۰۲۲ سازمان جهانی یونسکو شعار روز جهانی سواد آموزی را «تغییر فضاهای آموزشی سوادآموزی» قرار داد، همچنین، یونسکو اعلام کرد که: «این فرصتی خواهد بود تا اهمیت اساسی فضاهای یادگیری سوادآموزی برای ایجاد انعطاف‌پذیری و اطمینان از آموزش با کیفیت، عادلانه و فراگیر برای همه بازنگری شود».