برگزاری کنفرانس ملی هوش مصنوعی

پوهنتون کاردان، با تکیه بر رسالت خویش و به منظور داشتن سهم‌تاثیرگذار در تولید علم در جامعه در کنار برنامه‌های خدماتی-تحصیلی خویش، سالانه کنفرانس ملی را در حوزه‌های مختلف تحقیقی برگزار می‌کند.

به همین منظور، این پوهنتون به روز چهارشنبه، ۷ سنبله ۱۴۰۳ هجری‌خورشیدی؛ کنفرانس ملی را در خصوص هوش مصنوعی، با اشتراک و حضور مهمانان؛ محترم دکتر لطف‌الله خیرخواه معین علمی وزارت تحصیلات عالی، محترم دکتر حمیدالله مزمل رییس ریاست تحقیق، تالیف و ترجمه وزارت تحصیلات عالی، محترم رضوان‌الله منیب رییس پلان و پالیسی این وزارت، محترم سردارولی صالحی رییس پوهنتون پولی‌تخنیک، محترم دکتر جمشید خان رشیدی معاون علمی پوهنتون تعلیم و تربیه کابل، محترم دکتر احمد خالد حاتم رییس پوهنتون کاردان، محترم استاد خواجه جمشید صدیقی معاون علمی پوهنتون کاردان، محققان، استادان از پوهنتون‌های مختلف مرکز و ولایات، محصلان و سایر مهمانان برگزار کرد.

در این کنفرانس، محققان از مرکز و ولایات کشور، پیرامون ابتکارات، ابهامات، تهدیدات و چالش‌های هوش مصنوعی در بخش‌‌های تعلیم و تربیه، صحت، جامعه، روباتیک و نوآوری، اقتصاد و اخلاقیات تحقیق کردند که در مجموع بییش از بیست مقاله علمی در ژورنال بین‌المللی این پوهنتون به نشر رسید.

این کنفرانس، با تلاوت چند آیات از کلام‌ الهی توسط قاری سید عنایت‌الله سهرابی کارمند دفتر ارتباطات این پوهنتون، آغاز شد. سپس، محترم خواجه جمشید صدیقی معاون علمی این پوهنتون ضمن خوش آمدید به مهمانان و اشتراک کنندگان، درمورد اهداف برگزاری این کنفرانس صحبت کرد. آقای صدیقی درمورد موضوعات چون؛ گسترش دانش و افزایش فهم عمومی در ارتباط به هوش مصنوعی، زمینه سازی برای ارایه، چاپ و نشر مقالات استادان و محققان؛ برقراری و تقویت ارتباط نویسندگان با ادارات ذی‌ربط و فعال در بخش هوش مصنوعی و تشویق به نوآوری و استفاده از فناوری‌های نوین صحبت کرد.

متعاقبا، محترم دکتر احمد خالد حاتم رییس این پوهنتون، پیرامون اهمیت تحقیق و برگزاری چنین کنفرانس‌‌های علمی صحبت کرد.
پس از آن، محترم دکتر لطف‌الله خیرخواه معین علمی وزارت تحصیلات عالی، ضمن اظهار تشکر و تبریک برای پوهنتون کاردان از برگزاری این برنامه گفت: «این یک گام بزرگ در عرصه فناوری‌ست و از پوهنتون کاردان و دست‌اندکاران این برنامه سپاس‌گزاری می‌کنیم.»

بعد از صحبت و سخن‌رانی مهمانان، بحث میز گرد (Discussion Panel) آغاز شد. در این برنامه با گردانندگی استاد محمد طاهر استاد دیپارتمنت کمپیوترساینس در پوهنتون کاردان، هیئت این میز هر یک محترم دکتر قدرت‌الله عمرخیل استاد در پوهنتون تعلیم و تربیه کابل، محترم دکتر احمد خالد حاتم رییس پوهنتون کاردان، محترم ضیاءالرحمن شیرزاد رییس ریاست تکنولوژی معلوماتی وزارت خارجه و محترم استاد سید مرتضی کاظمی استاد در پوهنتون کاردان؛ در خصوص پرسش‌های اساسی هوش مصنوعی و اینکه چه ابتکارات، ابهامات، تهدیدات و چالش‌ها را هوش مصنوعی دارست، بحث صورت گرفت.

بعد از آن، ارائه مقالات به‌صورت جداگانه در اتاق‌های جداگانه صورت گرفت و در اخیر در سر تیم هر یکی از بخش‌های پنج گانه، فشرده یافته‌های شان از مقالات نشر شده را برای حاضرین در تالار ارائه کردند.

در همین حال، محترم استاد عمران‌الله اختر استاد در پوهنتون الفلاح مقر جلال‌آباد گفت: «دیدار من از پوهنتون کاردان برای اولین بار بود و کنفرانس برای من بسیار جالب بود. با بسیاری از افراد جدید ملاقات کردم و چیزهای زیادی درباره تحقیق، دانش و روابط یاد گرفتم. به طور کلی، کنفرانس بسیار خوب بود و به شکل مناسبی توسط مدیریت تحقیقات پوهنتون کاردان سازماندهی شده بود.»

پوهنتون کاردان، به پاس حضور مهمانان و تقدیر از زحمات محققان و دست‌اندرکاران این برنامه، برای‌ آنها لوح سپاس و تقدیرنامه اهدا کرد.
در اخیر، این برنامه با اجرای دعایه ختم محفل توسط استاد فضل مولا صافی استاد دیپارتمنت کمپیوترساینس در پوهنتون کاردان، به پایان رسید.

پوهنتون کاردان، به‌عنوان معتبرترین پوهنتون درافغانستان، هموارکردن بستر مناسب را برای انجام تحقیق‌های علمی به‌منظور دریافت و کشف راهکار مشخص و تعریف شده‌ی علمی برای موضوعات حاد و به‌روز در جامعه، از پایه‌های اساسی ماموریت خویش می‌داند.