گزارش تحقیق «بررسی نقش گردشگری در کاهش فقر و رشد اقتصادی»

دیپارتمنت تحقیق و توسعه پوهنتون کاردان، با هماهنگی پوهنځی اقتصاد این پوهنتون، به روز چهارشنبه، ۲۰ سرطان سال روان هجری‌خورشیدی؛ برنامه ویژه‌ای را با گردانندگی دکتر پیرزاده طفیل احمد برگزار کرد. در این سمینار، دکتر محمد آصف شاه مقاله تحقیقاتی خود تحت عنوان «بررسی نقش گردشگری در کاهش فقر و رشد اقتصادی» را ارائه داد. این ارائه به نقش کلیدی گردشگری در کاهش فقر و پیشرفت اقتصادی تأکید کرد.

دکتر شاه، نتایج و پیامدهای تحقیقات خود را به تفصیل بیان کرد و بر نقش حیاتی گردشگری در کاهش فقر و توسعه اقتصادی تأکید نمود. وی اشاره کرد که رشد چشمگیر گردشگری در دهه‌های اخیر، از سوی سازمان‌های بین‌المللی چون سازمان ملل و دولت‌های ملی در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده است. همچنین، دکتر شاه به پتانسیل قابل توجه برای گسترش آینده در صنعت گردشگری پرداخت و بدین ترتیب اعتبار و تأثیر پیش‌بینی‌شده آن را تقویت کرد.

در این سمینار، آقای عبدالطیف نظری معین فنی وزارت اقتصاد همراه با هیئتی از وزارت اطلاعات و فرهنگ، اعضای هیئت علمی و محصلان پوهنتون کاردان نیز حضور داشتند.

دکتر عبدالطیف نظری از پوهنتون کاردان برای برگزاری چنین رویداد مهم قدردانی کرد. او بر اهمیت این گونه رویدادها برای رشد و توسعه افغانستان تأکید کرده و نقش اساسی آموزش عالی در این زمینه را مورد توجه قرارداد.

خواجه جمشید صدیقی معاون علمی پوهنتون کاردان، با تبیین هدف برگزاری این سمینار؛ بر اهمیت گردشگری برای توسعه افغانستان تأکید کرد. او همچنین به فعالیت‌های جاری دیپارتمنت تحقیق و توسعه (DRD) اشاره کرده و برنامه‌های آینده‌ای که توسط این دیپارتمنت سازماندهی شده است را برشمرد.

سمینار با پرسش و پاسخ به پایان رسید و دکتر شاه به تعدادی از پرسش‌های مهم پاسخ داد. چالش‌های بالقوه مرتبط با گردشگری به‌عنوان استراتژی کاهش فقر، نقش دولت در ترویج گردشگری و پایداری بلندمدت گردشگری از جمله پرسش‌های کلیدی عنوان می‌شدند.

این رویداد با سخنان پایانی و قدردانی توسط دکتر کلیم‌الله خان عضو ارشد هیئت علمی پوهنتون کاردان به پایان رسید.