برگزاری برنامه اهدای خون در پوهنتون کاردان

پوهنتون کاردان افتخار دارد که برعلاوه فعالیت‌های اکادمیک خویش، سهم‌گیری در فعالیت‌های اجتماعی را جزء رسالت‌های اجتماعی خویش می‌داند. در ادامه این سهم‌گیری‌ها، پوهنتون کاردان به روز چهارشنبه، ۲۳ جوزای سال روان هجری‌خورشیدی، به مناسبت روز‌جهانی اهدای خون برنامه‌ اهدای خون را برگزار کرد.
در این برنامه‌، دکتر احمد خالد حاتم رییس پوهنتون کاردان، خواجه جمشید صدیقی معاون علمی، فیصل هاشمی رییس اجراییوی این پوهنتون، استادان، کارمندان اداری و محصلان اشتراک کردند.
پوهنتون کاردان، باهماهنگی بانک مرکزی خون، برنامه‌ اهدای خون را طی هرسال برگزار می‌کند که در نتیجه‌ ‌آن هزار‌ها سی‌سی خون جمع‌آوری می‌شوند و برای نیازمندان، اهدا می‌گردد. خوشبختانه، با اشتراک پرشور اشتراک‌کنندگان، این‌بار نیز بیش از ۲۵ هزار سی‌سی خون جمع‌آوری شد.

هدف برگزاری این برنامه‌، دست‌گیری نیازمندان خون و ترویج فرهنگ اهدای خون عنوان می‌شود و در همین حال اشتراک کنندگان این برنامه‌ ضمن حمایت و تقدیر اقدام پوهنتون کاردان، از اهدای خون احساس خرسندی و خیراندیشی می‌کنند.

شعیب شجاع کارمند دفتر شمولیت و معلومات پوهنتون کاردان و یکی از اشتراک‌کنندگان در این برنامه گفت: «من بی‌نهایت احساس خوشی می‌کنم که در این برنامه اشتراک کرده‌ام. احساس می‌کنم که برای خیلی‌ها کمک‌ کرده باشم؛ زیرا می‌دانم که بسیاری از مریضان و هم‌وطنان ما به دلیل دسترس نبودن خون جان‌های شان را از دست‌می‌دهند. اشتراک در این برنامه را فرصت خوب برای حمایت هم‌نوعان خویش می‌دانم.»

هم‌زمان، عمر خانزاده محصل سمستر هفتم پوهنځی حقوق پوهنتون کاردان و یکی از اهداکنندگان خون در این کمپاین گفت: «من به دلیل کمک به بیماران و افرادی که نیاز فوری به خون هستند، در کمپاین امروزی اشتراک کردم. اهدای خون می‌تواند زندگی افراد را نجات دهد و بهبودی آنان را تسریع کند.»
هم‌چنان وی افزود: «احساس من از اشتراک در کمپاین اهدای خون پوهنتون کاردان، حس رضایت، افتخار و مسئولیت‌پذیری است. هنگامی که خونم را اهدا می‌کردم، احساس می‌کردم که توانسته‌ام به نحوی به جامعه‌ام کمک می‌کنم و این حس بسیار خوبی بود.»

ازسوی دیگر، مدیر بخش اهدای خون در بانک خون ملی افغانستان ضمن اظهار سپاس و قدردانی از پوهنتون کاردان گفت: «پوهنتون کاردان به عنوان یک نهاد اکادمیک معتبر در سطح کشور و به‌عنوان بازوی تنومند بانک خون ملی در چند سال گذشته عمل نموده است و با راه‌اندازی برنامه‌های اهدای خون نه تنها نجات بخش جان مریضان نیازمند به خون شده است؛ بل در راستای ترویج فرهنگ اهدای خون از آدرس یک نهاد اکادمیک میراث دار یک فرهنگ نیک و عالی نیز شده است.»

پوهنتون کاردان، در کنار فعالیت‌های اکادمیک خویش برگزاری چنین برنامه‌ها را فرصت مناسب برای ترویج اهدای خون می‌داند.