برنامه های آینده

رقابت مقاله نویسی

زمان 6 July, 2021
مدت برنامه یک هفته
مکان آنلاین
به اشتراک بگذارید

پروژه مشارکت در هماهنگی با پوهنتون کاردان و صندوق بورسیه تحصیلی زنان افتخار دارد که رقابت مقاله نویسی را برای دست یابی به اهداف زیر راه اندازی می‌کند:
- تشویق بانوان محصل برای ارایه راه‌ حل‌های کاربردی جهت اشتراک زنان در پروسه‌های اجتماعی، سیاسی و صلح
- بحث روی نقش آموزش در امر مبارزه با خشونت علیه زنان و توانمندسازی آنان
- برجسته سازی توانایی و نقش زنان در ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور
- افزایش آگاهی مردم در مورد سهم و نقش زنان در جامعه
- تشویق دست اندرکاران و نهادهای ذیربط به ایفای نقش اساسی¬تر در راستای توانمندسازی زنان، مشارکت اجتماعی آنان و مبارزه با خشونت مبتنی بر جنسیت

نهاهای برگزارکننده این رقابت:

مشارکت
مشارکت پروژه‌ای از طرف ادارۀ انکشاف بین المللی ایالات متحدۀ آمریکا است که از گروه‌ها و فعالان حقوق زنان حمایت می‌کند. با توجه به معنای واژ‌ی مشارکت در زبان‌های دری و پشتو، فعالیت‌های این پروژه در راستای ایجاد گروه‌ها، تقویت دادخواهی و افزایش آگاهی و حمایت از تساوی جندر و توانمندسازی زنان در تمامی ۳۴ ولایت افغانستان می‌باشد.
https://www.musharikat.com/

صندوق بورسیه تحصیلی زنان
این برنامه نیز یکی از برنامه‌های ادارۀ انکشاف بین المللی ایالات متحدۀ آمریکا است که بورسیه‌هایی را جهت تحصیل دختران در بخش‌های ساینس، تکنالوژی، انجنیری و ریاضیات فراهم می‌کند. این فرصت آموزشی دختران و زنان را در غلبه بر موانع کاریابی، افزایش درآمد آنها و هم‌چنان توسعه نقش‌های رهبری آنان در خانواده‌ها و جوامع و سازمان‌های بخش دولتی و خصوصی کمک خواهد کرد.

پوهنتون کاردان
پوهنتون کاردان نخستین نهاد تحصیلی خصوصی در کشور است که در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد. این پوهنتون بیش از ۳۰۰۰۰ فارغ را در رشته‌های مختلف به جامعه علمی افغانستان تقدیم نموده و در حال حاضر بیش از ۴۰۰۰ محصل و ۴۰۰ استاد و کارمند دارد. پوهنتون کاردان به عنوان یک نهاد علمی پیشتاز در افغانستان، با تربیه کادرهای علمی و مسلکی، ایجاد فرصت‌های کای، بهبود زندگی و ارایه با کیفیت ترین خدمات تحصیلی، به اقتصاد و جامعه افغانستان کمک کرده است.
https://kardan.edu.af/

معیارها برای اشتراک کنندگان:
تنها اعضای اناث ائتلاف‌های مشارکت، دارندگان صندوق بورسیه تحصیلی زنان و محصلان بر حال مقاطع لیسانس و ماستری پوهنتون کاردان از طبقه اناث واجد شرایط اشتراک در این رقابت هستند.

موضوع مقاله:
اشتراک کنندگان می‌توانند موضوع مورد علاقه خود را از فهرست موضوع‌های زیرانتخاب کنند:
- نقش زنان در روند صلح افغانستان – چالش‌ها و راه حل¬های کاربردی
- نقش زنان در سیاست افغانستان – چالش‌ها و راه حل¬های کاربردی
- نقش آموزش در مبارزه با خشونت علیه زنان

اصول و معیارهای نوشتن مقاله:
- مقاله نباید بیشتر از ۱۵۰۰ کلمه باشد
- مقاله باید دارای مقدمه، متن و نتیجه گیری باشد
- مقاله باید خاصتاً به موضوع انتخابی بپردازد
- در صورت استفاده از منابع معلوماتی بیرونی، از روش ذکر منبع (ریفرنس) APA استفاده کنید
- مقاله باید اصلی بوده و نباید متن کاپی شده بدون ذکر منبع داشته باشد. تمامی مقاله‌های ارسالی از نظر کاپی برداری بررسی می‌شوند
- مقاله باید تایپ شده و به شکل ضمیمه به ایمیل زیر ارسال شود: EssayCompetition@musharikat.com
- مقاله می‌تواند به زبان‌های انگلیسی، دری یا پشتو باشد
- مهلت ارسال مقاله‌ها تا ۶ جولای ۲۰۲۱ (۱۵ سرطان ۱۴۰۰) می‌باشد.

معیار ارزیابی مقاله‌ها (در مجموع ۲۰ نمره بر اساس معیارهای زیر داده می‌شود)
۱. ترتیب و ساختار مقاله (۳ نمره)
• مقاله دارای ساختار درست و مناسب است، بحث‌ها و استدلال¬ها به شکل منطقی و متقاعد کننده بیان شده است. در ضمن مقاله با در نظرداشت معیارهای شکلی به شکل مسلکی و حرفه‌ای تهیه و ترتیب شده است. (۳ نمره)
• مقاله دارای ساختار واضح است، پاراگراف‌ها و نظرات به شکل درست تنظیم شده و بطور عموم مقاله بطور منطقی ترتیب شده است. مقاله به شکل منطقی و مطابق شکل معیاری ترتیب شده است. (۲.۵ نمره)
• ساختار کلی مقاله قابل تشخیص است، از پارگراف‌ها بخاطر تنظیم و ترتیب بحث‌ها واستدلال¬ها استفاده شده و مقاله تا حدی مطابق شکل معیاری تهیه و ترتیب شده است. (۲ نمره)
• برای تهیه و ترتیب مقاله کوشش شده است اما مقاله می‌توانست ساختار منطقی تر داشته و به شکل مسلکی تر مطابق شکل تعیین شده نوشته می‌شد. (۱ نمره)
• هیچ ساختار کلی مشخصی در مقاله وجود ندارد و هیچ تلاشی برای قالب بندی مقاله انجام نشده است. (صفر)

۲. درک موضوعات/ واضح بودن نظرات/ مرتبط بودن مثال‌ها/ سیر منطقی استدلال‌ها (۱۴ نمره)
• موضوع انتخابی بطور واضح و دقیق تعریف، تشریح و بیان شده است. تمامی اصطلاحات بطور دقیق و مناسب به کار رفته اند، استدلال‌ها بسیار قوی، واضح و منطقی بوده و با ارایه حقایق تقویت شده اند. (۱۴ نمره)
• تا حد زیادی قادر به توضیح دقیق موضوع انتخابی شده و مقاله شامل بعضی مثال‌های مرتبط است. اصطلاحات به گونه¬ی درست به کار رفته اند. استدلال‌ها می‌توانستند قوی‌تر و واضح تر بوده و با ارایه حقایق تقویت شوند. (۱۲ نمره)
• درک از موضوع کمتر بوده و فاقد مثال‌های واضح مربوط به بحث است. فاقد جزییات و تلاش‌های لازم جهت استفاده درست از اصطلاحات بوده و استدلال‌ها تا حدی منسجم و دارای تسلسل اند. (۹ نمره)
• اشتباه‌های عمده درباره موضوع انتخابی مشاهده می‌شود، فاقد عناصر اصلی بوده، از مثال‌های بی ربط استفاده شده و هیچ کوششی برای استفاده از اصطلاحات مناسب صورت نگرفته است. بطور عموم مثالی ارایه نشده و استدلال‌ها منسجم و دارای تسلسل نیستند. (۵ نمره)
• میزان زیادی از مطالب نادرست و مثال‌ها و توضیح‌های بی ربط وجود دارد. درک ضعیف از موضوع انتخابی مشهود است. (۲ نمره)

۳. زبان/نقل قول (۳ نمره)
• مهارت‌های نوشتاری عالی بوده و اشتباه‌ها بسیار اندک اند؛ تمامی نقل قول‌ها دقیق بوده و مقاله به شکل/فارمت مناسب ترتیب شده است. (۳ نمره)
• مهارت نوشتاری خوب است. زبان به کار رفته در تضاد با معنا/محتوای مقاله نیست. بعضی جملات ناقص، اشتباه در کاربرد کلمه‌ها و علایم نگارشی وجود داشته و اکثر نقل قول‌ها دقیق بوده و به شکل صحیح ترتیب شده اند. (۲.۵ نمره)
• مهارت نوشتاری رضایت بخش است. از نگاه دستور زبان مقاله دارای بعضی اشتباه‌ها است. زبان به کار رفته بعضاً مانع درک درست محتوا می‌شود و تنها بعضی از نقل قول‌ها دقیق بوده و به شکل/فارمت صحیح ترتیب شده است. (۲ نمره)
• مهارت نوشتاری ضعیف است. مقاله قطعاً بازخوانی و اصلاح نشده و تقریباً در هر جمله اشتباه‌ها زبانی وجود دارد؛ همین اشتباه‌ها زبانی باعث می‌شود که متن معنای درست را افاده نکند. در استفاده از نقل قول و فارمت صحیح کوشش شده است. (۱ نمره)
• زبان به کار رفته بی نهایت ضعیف است، هر خط دارای اشتباه‌ها است و این اشتباه‌ها درک نوشته را بسیار سخت می‌سازند، نقل قولی وجود ندارد و یا این‌که شکل/فارمت مقاله درست نیست. (صفر)

جوایز برندگان

- سه مقاله نویس برتر «جایزه بهترین نویسنده» را دریافت خواهند کرد
- سه مقاله برتر در مجله گنجینه کاردان نشر خواهند شد
- سه مقاله نویس برتر جایزه نقدی ۳۰۰۰ الی ۷۰۰۰ افغانی را دریافت خواهند کرد
- تمامی رقابت کنندگان از طرف تیم برگزارکنندگان رقابت تقدیر نامه اشتراک دریافت خواهند کرد.

از اشتراک کنندگان خواسته می‌شود تا مقاله‌های خویش را مطابق با معیارهای یاد شده بنویسند. اشتراک کنندگان باید معلومات زیر را در زمان تسلیم دهی مقاله‌های خود ارایه کنند.

• نام و تخلص
• درجه تحصیلی
• شماره تماس
• آدرس ایمیل