نجیب‌الله کاکر فارغ رشته انجنیری سیول پوهنتون کاردان برنده‌ی جایزه معتبر تحصیلی آلمان شد

پوهنتون کاردان مسرت دارد که نجیب‌الله کاکر یک تن از فارغان رشته انجنیری سیول این پوهنتون، برنده جایزه معتبر بورسیه تحصیلی آلمان (DAAD: German Academic Exchange Service)، از سوی پوهنتون پاتسدام، شناخته شده است. جایزه معتبر بورسیه تحصیلی آلمان همه ساله به محصلان بین‌المللی که دست‌آوردهای ارزشمند علمی و تاثیرگذاری اجتماعی داشته باشند، اهدا می‌شود.

نجیب‌الله کاکر، فارغ رشته انجنیری سیول پوهنتون کاردان که در حال گذراندن دوره ماستری خود در مورد سنجش از راه‌ دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی «Remote Sensing, Geoformation and Visualization» در پوهنتون پوتسدام، آلمان است. به تازگی به دلیل تاثیر اجتماعی مثبت بر جامعه، به ‌عنوان برنده‌ی جایزه معتبر بورسیه تحصیلی آلمان (DAAD: German Academic Exchange Service)، شناخته شد.

 این جایزه؛ به محصلان بین المللی اعطا می‌شود که از موفقیت‌های علمی برجسته‌ای برخوردار بوده و به مفاهیم عمومی و اجتماعی پابند هستند. مقالات پژوهشی آقای کاکر پیرامون موضوعات سیستم اطلاعات جغرافیایی (GFZ) در ژورنال‌های معتبر منتشر شده است. وی در حال حاضر مصروف کار روی پایان نامه ماستری خود در زمینه « Slope Instability Detection in Northeastern Afghanistan » است.

هم‌چنان، آقای کاکر از دسمبر سال ۲۰۱۵ بخشی از تیم تخصصی تحقیق و اطلاعات جغرافیایی کمیته افغانستان ناروی (NAC)  بوده است. وی در این سمت، پروژه‌های تحقیقاتی بین المللی سیستم اطلاعات جغرافیایی (GFZ) را در پوهنتون مونتانا و پوهنتون پوتسدام آلمان رهبری کرده است. علاوه بر این، وی با شرکت در چندین دوره آموزشی در آلمان، ایالات متحده امریکا، ژنو و قرغزستان در زمینه تحقیقات و سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) با سازمان‎های مختلف همکار بوده است.

در بلند مدت، آقای کاکر در نظر دارد مرکزی را برای تحقیق در مورد آفات طبیعی در افغانستان ایجاد کند. این ابتکار محصلان، استادان و محققان محلی و بین المللی را در محافظت از مردم افغانستان در برابر آفات طبیعی کمک می‌‌کنند.

برای دریافت معلومات بیشتر در مورد این دست آورد از لینک‌های زیر دیدن کنید:

https://bit.ly/3idR3l1

https://bit.ly/36uIahq