رونمایی از دو گزارش تحقیقی پیرامون حوزه دریای آمو از سوی بنیاد تحقیقاتی طرزی در همکاری با پوهنتون کاردان

بنیاد تحقیقاتی طرزی در همکاری با پوهنتون کاردان به روز دوشنبه ۱۶ حمل سال ۱۴۰۰ خورشیدی از دو گزارش تحقیقی خویش در مورد «حوزه دریای آمو: از محرومیت تا شمولیت» در تالار کنفرانس‌های شعبه تایمنی پوهنتون کاردان رونمایی کرد.

هدف از راه‌اندازی این برنامه، شریک‌سازی یافته‌های گزارش تحقیقی پیرامون دریای آمو و چارچوب حقوقی و سیاست‌های آبی حاکم بر آن عنوان شد. در این برنامه، فهیم سادات، آمر دیپارتمنت ماستری روابط بین الملل پوهنتون کاردان، داکتر داوود محمدی، معاون بنیاد تحقیقاتی طرزی، انجنیر نعیم الله سالارزی، رییس عمومی تنظیم آب افغانستان، نظیم سمون مشاور حقوقی در اداره امور افغانستان، محققان، متخصصان و استادان پوهنتون نیز حضور داشتند.

بنیاد تحقیقاتی طرزی دو گزارش تحقیقاتی در مورد حوزه دریای آمو را تحت عنوان‌های چشم انداز حقوقی این دریا و سیاست‌های آبی رودخانه آمو و تغییرات اقلیمی آن منتشر و در برنامه امروزی رونمایی کرد.

دریای آمو یکی از حوزه‌های کلان آبی افغانستان است که با توجه به شرایط جیوپولیتیکی و جیوهایدرولوژیکی و نبود همکاری‌های مشترک آبی قابل ملاحظه با همسایه گان شمالی افغانستان، استفاده قابل قبولی از منابع آبی آن صورت نمی‌گیرد.

بنیاد تحقیقاتی طرزی در سال ۲۰۱۸ تاسیس شد. تمرکز اساسی این نهاد تحقیقاتی را حوزه‌های مطالعاتی چون؛ صلح، جنگ، افراط‌ گرایی و توسعه تشکیل می‌دهد.

پوهنتون کاردان همواره متعهد است که در همکاری با نهادهای معتبر ملی و بین المللی زمینه راه‌اندازی برنامه‌های علمی، تحقیقی و توسعوی را جهت ارتقای ظرفیت محصلان خویش فراهم می‌سازد.