برگزاری هفته رسانه ای پوهنتون کاردان با برنامه های متنوع

دیپارتمنت ژورنالیزم و ارتباطات عامه هفته گذشته را به عنوان هفته رسانه ای پوهنتون کاردان تجلیل نمود. این هفته شامل برنامه های متنوع مانند نمایشگاه عکاسی و نقاشی، کمپاین محیط زیست، افتتاح شماره چهارم گنجینه کاردان و سخنرانی های مهمانان ویژه بود.

هفته رسانه ای پوهنتون کاردان بروز یکشنبه با تدویر دومین نمایشگاه عکاسی و نقاشی محصلان دیپارتمنت ژورنالیزم و ارتباطات عامه تحت نام "آیینه" آغاز شد.
در این نمایشگاه ۲۳ عکس از ۱۲ محصل که توسط وکیل کوهسار عکاس آژانس فرانس پرس انتخاب شده بود، همراه با ۶۰ اثر نقاشی سه تن از محصلان دیپارتمنت ژورنالیزم هریک زهره جلال، سمیرا گوهری و اقصی وردک برای یک روز به نمایش گذاشته شد که از این نمایشگاه حدود دو صد تن دیدار کردند.

به نثار آژیر، مژده حبیب و منصور ابراهیمی که به ترتیب مقام های اول، دوم و سوم رقابت عکاسی را از آن خود کرده بودند و به سه محصل نقاش تقدیر نامه و یک جلد کتاب اهدا گردید و هم چنان برای ۹ محصل دیگر که عکس های شان به نمایش گذاشته شده بود، تقدیر نامه اعطا شد.

روز دوم هفته رسانه ای کاردان با افتتاح انجمن رسانه ای کاردان و سخنرانی مجیب خلوتگر رییس نهاد حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان " نی" همراه بود.
شش تن از محصلان دیپارتمنت ژورنالیزم ساره عزیزی، مژده حبیب، حکیم بیکزاد، اسما ایوبی، سمیرا گوهری و نثار آژیر که طرح های برتر را برای انجمن فرستاده بودند به حیث هیات مدیره انجمن انتخاب گردیدند و قرار است فعالیت های این انجمن از هفته جاری آغاز شود.

سپس مجیب خلوتگر به سخنرانی پرداخت و نخست نگاه اجمالی به پیشینه و اتفاق‌های مهم رسانه‌یی در تاریخ معاصر افغانستان داشت و خبررسانی و خبرنگاری در دوره‌ی حکومت امیرشیرعلی خان تا حکومت وحدت ملی را مورد بحث قرار داد.
با این پیش‌زمینه، او به صورت مفصل در مورد رشد کیفی و کمی رسانه‌ها و خشونت در برابر خبرنگاران در هژده سال پسین در افغانستان سخن گفت. آقای خلوتگر، رسانه‌ها و قانون رسانه‌ها و قانون دسترسی به اطلاعات در افغانستان را از جهت‌هایی بهترین قانون در منطقه دانسته، اما تاکید کرد که این همه دستاورد بدون جان‌نثاری و پشت‌کار نبوده است.

سومین روز هفته رسانه ای پوهنتون کاردان با راه اندازی کمپاین محیط زیست همراه بود که در این روز حدود ۴۰ تن از محصلان دیپارتمنت ژورنالیزم به پارک شهر نو کابل رفتند و با جمعاوری ذباله ها و پیام های در جهت نه گفتن به سوخت ذغال سنگ و نگهداری آب کمپاین یک روزه ای را انجام دادند.

برگزار کنندگان این کارزار بصورت نمادین ذغال سنگ های روشن شده را با ریختن آب خاموش نموده و یک صدا باهم شعار "نه به ذغال سنگ" را بلند کردند تا به این صورت پیام توقف سوخت ذغال سنگ را به گوش شهروندان کابل برسانند
همچنان در بخش های دیگری از این کارزار استاد مضمون همراه با دانشجویان به پاک کاری پارک شهر نو کابل پرداخته، زباله ها را در زباله دانی انداختند و در ادامه شعارهای حفاظت از منابع آبی را همراه با یک عدد ماسک برای شهروندان توزیع نمودند.

چهارمین روز هفته رسانه ای پوهنتون کاردان با میزبانی از بانو نجیبه ایوبی رییس کلید گروپ و یکی از فعالان جامعه مدنی افغانستان همراه بود. بانو ایوبی در مورد فراز و فرود های زبان رسانه ای در افغانستان در طول سالهای گذشته و نبود زبان صلح در رسانه ها صحبت کرد او گفت که زبان رسانه ها در افغانستان در طول ۱۸ سال گذشته بیشتر زبان جنگ بوده و ژورنالیزم جنگ در رسانه های افغانستان بیشتر محسوس است. او تاکید کرد که باید ژورنالیزم صلح در افغانستان همرکاب تلاشهای صلح ترویج یابد، تا رسانه ها بتوانند در روند صلح نقش خوبی ایفا کنند.

پنجشنبه گذشته هفته رسانه ای پوهنتون کاردان با افتتاح شماره چهارم گنجینه کاردان و اهدای یک یک جلد کتاب به برنده گان رقابت عکاسی و به سه بانوی نقاش به کارش خاتمه داد.

برنامه نمایشگاه عکاسی و نقاشی و کمپاین محیط زیست محصلان دیپارتمنت ژورنالیزم و ارتباطات عامه پوهنتون کاردان توسط شماری از رسانه های تصویری، صوتی و چاپی نیز پوشش رسانه ای یافت.