سرپرست وزارت معادن و پترولیم افغانستان برای محصلان پوهنتون کاردان سمینار آموزشی ارائه کرد

پوهنتون کاردان به روز یکشنبه 14 دلو سال روان خورشیدی میزبان خانم نرگس نهان سرپرست و نمایندگان وزارت معادن و پترولیم افغانستان در تالار کنفرانس‌های این پوهنتون بود.

در سمیناری که پیرامون سکتور معادن و پیامدهای آن بالای سکتور تجارت از سوی سرپرست وزارت معادن و پترولیم ج.ا.ا خانم نرگس نهان برگزار می‌شد، نزدیک به 200 محصل از برنامه‌های اداره تجارت، اقتصاد و انجنیری سیول پوهنتون کاردان اشتراک ورزیدند. خانم نهان در این سمینار در مورد کارکردهای اخیر وزارت معادن و پترولیم صحبت کرده و چگونگی استخراج، بهره‌برداری و قراردادهای معادن کشور را برای محصلان پوهنتون کاردان شرح داد. وی با قبول این‌که سکتور معادن هنوز هم نیاز به توجه جدی مسوولین و نهادهای حکومتی و امنیتی دارد، گفت: (تنها نزدیک به پنج‌صد ساحه در ولایت کابل وجود دارد که معادن آن بصورت غیرقانونی و بدون مجوز وزارت معادن و پترولیم، از سوی زورمندان و اهالی منطقه استخراج می‌شوند. ما تلاش می‌کنیم تا ابتدا از طبقه نیازمند جامعه که بنابر وجود فقر معادن را بصورت غیرقانونی استخراج می‌کنند، آغاز کرده و برای شان مجوز قانونی بدهیم تا زیر نظر این وزارت قرارداد معادن را بدست آورده و آن را استخراج کنند. برای مبارزه با زورمندان نیز نیاز به همکاری نهادهای امنیتی کشور داریم تا مانع غارت سرمایه ملی افغانستان شویم.)

محصلان پوهنتون کاردان پس از اتمام سمینار سوالاتی پیرامون ارزیابی اثرات محیط‌زیستی استخراج معادن، استخراج غیرقانونی در ولایت‌های ناامن، فعالیت‌های وزارت معادن و برنامه‌های آینده این وزارت ، از سرپرست وزیر معادن و پترولیم پرسیدند که از سوی وی پاسخ داده شد. خانم نرگس نهان در پایان ابراز داشت که وی مایل است تا بار دیگر محصلان پوهنتون کاردان دیدن نموده و پیرامون فعالیت‌ها و کارکردهای وزارت معادن و پترولیم افغانستان برای شان معلومات بدهد تا پس از فراغت بتوانند به بست‌های کاری این وزارت بر اساس شایستگی شان به کار گماشته شوند.

در پایان برنامه لوح سپاسِ نیز از سوی داکتر سید عبدالمعز میرزاده رییس پوهنځی اقتصاد پوهنتون کاردان برای خانم نرگس نهان اعطا گردید.