اشتراک زاهد جلالی؛ کادر علمی پوهنتون کاردان در کنفرانس حقوق بین المللی بشر دوستانه

هفتمین کنفرانس پلت فورم علمی جنوب آسیای حقوق بین المللی بشردوستانه (AISAAP) به میزبانی کشور نیپال و اشتراک شماری از استادان پوهنتون‌ها، محققان و وکلای مدافع کشورهای جنوب آسیا دایر گردید.

محترم زاهد جلالی؛ آمر دیپارتمنت علوم سیاسی و روابط بین الملل پوهنتون کاردان نیز در این کنفرانس اشتراک ورزید و مقاله علمی خویش را تحت عنوان « مکانیسم‌های جلوگیری و حسابدهی نقض قوانین بین المللی بشردوستانه؛ مطالعه موردی در افغانستان» در این کنفرانس ارایه نمود.

آقای جلالی پیرامون تشکیل این کنفرانس می گوید:« این کنفرانس از سوی کمیته بین المللی صلیب سرخ برای اعضای آکادمیک هشت کشور جنوب آسیا تدویریافت که در آن سیر تاریخی 70 ساله کنوانسیون جنوا مورد بررسی قرار گرفت. در این کنفرانس بیشتر روی موفقیت ها، کاستی ها و چگونگی بهبود این قوانین مرتبط با جنگ در آینده بحث و تبادل نظر صورت گرفت.»

آقای جلالی تصریح نمود، یکی از اهداف دیگر تدویر این کنفرانس ایجاد جامعه برای به اشتراک گذاشتن نظرات و دیدگاهای اعضای کادر علمی این کشورها در رابطه با قوانین بین المللی بشردوستانه بود.

در این کنفرانس دو روزه محققان، اساتید پوهنتون‌ها و وکلای مدافع به نمایندگی از کشورهای (افغانستان، بنگلادیش، هند، ایران، نیپال، پاکستان و سریلانکا) اشتراک ورزیده بودند. هدف این کنفرانس ایجاد یک جامعه و اشتراک گذاری دیدگاه‌های اعضای کادر علمی این کشورها در رابطه با حقوق بین المللی بشردوستانه بود.

اشتراک کنندگان این کنفرانس در بخش‌های مختلف در چهار گروپ های کاری ( چالش‌های معاصر قانون بین المللی حقوق بشر دوستانه، حقوق بین المللی بشردوستانه در سناریوی بعد از جنگ، چالش‌های حسابی و اجرایی این قانون، دسترسی و عمل بشردوستانه) تقسیم شده و پیرامون مباحث علمی تبادل نظر نمودند.

در این کنفرانس علمی که در ارتباط با قوانین بین المللی حقوق بشر بین المللی برگزار شد، در باره انکشاف تکنالوژی جدید در زمان جنگ، کمک های بشردوستانه در جنگ های مسلح پیشرفته، مکانیزم‌های بین المللی برای اجرای قوانین بین المللی بشردوستانه و سایر موضوعات موثر دیگر مقالات علمی و بحث صورت گرفت.

این کنفرانس به تاریخ 17-19 جولای سال جاری به میزبانی کشور نیپال برگزار گردید.