نشست توسعه همکاری ها در امور تحصیلات عالی در کشور های عضو سازمان کاریک

محترم میرویس نهضت ریس اجراییوی پوهنتون کاردان در برنامه توسعه همکاری ها در امور تحصیلات عالی در کشور های عضو سازمان کاریک که در شهر بشکیک کشور قیرغیزستان از تاریخ ۲۶ الی ۲۹ مارچ سال۲۰۱۹ میلادی با حضور نمایندگان ۸ کشور برگزار شده بود، اشتراک نمودند.

نشست توسعه همکاری ها در امور تحصیلات عالی در کشور های عضو سازمان کاریک به همکاری بانک آسیایی و بانک جهانی از طرف سازمان همکاری های اقتصای و منطقه ای آسیای مرکزی یا کاریک برگزار گردیده بود. سازمان همکاری های اقتصادی و منطقه ای آسیای مرکزی عضویت ۱۱ کشور آسیایی را دارد که در هماهنگی همکاری های اقتصادی میان این کشور ها فعالیت می کند. در این کنفرانس نمایندگان کشور های افغانستان ، آذربایجان، جمهوری خلق چین، گرجستان،قزاقستان، تاجکستان، ترکمنستان و ازبکستان حضور داشتند.

آقای میرویس نهضت ریس اجراییوی پوهنتون کاردان در روز دوم این نشست پیرامون چالش های اکادمیک در کشور های عضو سازمان همکاری های اقتصادی و منطقه ای آسیای مرکزی صحبت نمودند و ایشان دایر نمودن این چنین برنامه ها را برای هماهنگی امور تحصیلات عالی در آسیای مرکزی یک گام مثبت تلقی نمودند. همچنان آقای نهضت عضویت افغانستان را در این برنامه مهم دانسته و برای همکاری های دوامدار میان کشور های عضو سازمان تاکید نمودند.

در این نشست نمایندگان پروسه بولونیا مجموعهء از نشست ها و تفاهم نامه های منظم میان وزرای کشور های اروپایی برای مقایسه و تضمین کیفیت تحصیلات عالی در کشور های اروپایی و بنیاد آموزشی اروپا که یک شاخه اتحادیه اروپا برای ایجاد برنامه های آموزشی در کشور های غیر اروپایی و قاره های جوار اروپا فعالیت می کند ، نیز حضور داشتند و پیرامون برنامه های این دو نهاد برای اشتراک کننده گان معلومات ارایه نمودند. پوهنتون کاردان در نظر دارد تا در آینده ها با این دو نهاد معتبر بین المللی تفاهم نامه های همکاری های دو جانبه را برای ایجاد فرصت های و برنامه های تحصیلی در افغانستان به امضا برساند.

همچنان قرار است پوهنتون کاردان به زودی ها عضویت گروه متخصصین سازمان همکاری های اقتصادی و منطقه ای آسیای مرکزی برای هماهنگی و اصلاح نظام های تحصیلی منطقه را نیز کسب کند.

پوهنتون کاردان افتخار دارد که به عنوان نخستین و با اعتبارترین پوهنتون خصوصی افغانستان در چندین انجمن های تحصیلی بین المللی عضویت داشته و در نشست های مختلف بین المللی تحصیلی به نمایندگی از افغانستان اشتراک نموده است.