تدویر محکمه تمثیلی سالانه پوهنتون کاردان از سوی پوهنځی حقوق

پوهنځی حقوق پوهنتون کاردان به روز دوشنبه ششم دلو سال روان خورشیدی، محکمه تمثیلی سالانه خویش را با حضور رییس پوهنځی، داوران، استادان و محصلان پوهنځی حقوق در مقر محکمه تمثیلی شعبه پروان دو پوهنتون کاردان دایر کرد.
هدف اساسی برگزاری محکمه تمثیلی سالانه پوهنتون کاردان، زمینه سازی برای رشد استعداد‌های محصلان رشته حقوق، ارتقا دانش عملی محصلان، آشنایی با اصول محاکمات عادلانه و کسب مهارت‌ها و سلوک قضایی بود.

محکمه تمثیلی پوهنتون کاردان در مطابقت با رهنمود برنامه، طوری تنظیم شده بود که در اواسط سمستر بهاری محصلان علاقمند پس از ارزیابی شفاهی، توسط کمیته محکمه تمثیلی انتخاب و یک تیم از محصلان روزانه، تیم دیگر از محصلان شبانه شکل گرفت.

هر دو تیم روی یک قضیه فرضی تحت نظر استاد رهنما، کار خویش را آغاز کردند. اعضای هر تیم در نقش‌های چون: هیئت قضایی، څارنوال، وکیل مدافع، منشی، متهم، شاهدان و سایر نقش‌های ضروری تقسیم و به‌صورت مستقلانه صورت دعوا و دفاعیه ترتیب نمودند. هر یک از دو تیم در جریان سال به‌صورت جداگانه چندین بار محکمه تمثیلی را برگزار کردند تا آماده مرحله نهایی ‌شوند.

در مرحله نهایی محکمه تمثیلی سالانه پوهنتون کاردان برای سال ۱۳۹۹، در برنامه رقابتی محکمه تمثیلی، هر دو تیم توسط هیئت ژوری مرکب از محترم قضاوتیار محمد ادریس همت، محترم څارنوال عبدالبصیر وصال و محترمه نجلا راحل ارزیابی شد و بر اساس ارزیابی‌های هیئت ژوری نتایج برنامه صورت زیر اعلام شد:
تیم برنده: تیم محصلان شبانه
بهترین قاضی: عبدالله امینی
بهترین څارنوال: فرشته ناصری
بهترین وکیل مدافع: صدیق الله ابراهیمی
بهترین منشی محکمه: بی بی اسما امینی

هم‌چنان قابل تذکر است که برای تیم برنده و بهترین‌ها، لوح سپاس و برای سایر تمثیل کنندگان تقدیر نامه اهدا شد.
در اخیر برنامه اعضای محترم هیئت ژوری در ارتباط به برنامه صحبت نموده برنامه را به‌صورت کل مثبت ارزیابی کرده و افزودند که محصلان تمثیل کننده از دانش نظری و عملی لازم برخوردار بوده و توانستند به بهترین وجه در این محکمه تمثیلی دانش خویش را به نمایش بگذارند.

این برنامه در حالی دایر شد که چالش‌های ناشی از بیماری کرونا روند آموزش و پرورش را با مشکل مواجه ساخته است. ولی با آن‌هم بر اساس علاقمندی محصلان برای تدویر این برنامه و تعهد پوهنتون کاردان برای رشد توانایی محصلان و فراهم سازی فرصت‌های کار عملی برای داشتن بینش عملی در کنار درس‌های نظری، محکمه تمثیلی سالانه پوهنتون کاردان برگزار شد.

محکمه تمثیلی سالانه پوهنتون کاردان، یک برنامه رقابتی است که میان محصلان پوهنځی حقوق پوهنتون کاردان همه ساله برگزار می‌شود. این محکمه رقابتی برای بار نخست در سال ۱۳۹۸ در تالار کنفرانس‌های پوهنتون کاردان برگزار شد.

برای دریافت معلومات بیشتر در مورد برنامه حقوق به لینک زیر مراجعه کنید: https://kardan.edu.af/dr/Academics/llb.aspx