سیر علمی محصلان دیپارتمنت علوم سیاسی پوهنتون کاردان به موزیم ملی کشور

انجمن علوم سیاسی پوهنتون کاردان به تاریخ 12عقرب 1398 برای 50 تن از محصلان دیپارتمنت علوم سیاسی این پوهنتون غرض دیدار از اثار موزیم ملی کشور سفر معلوماتی و علمی را راه اندازی نمود .

اعضای اداری موزیم علاوه بر استقبال صمیمانه از محصلان پوهنتون کاردان، تمایل شان به موزیم ملی کشور را یک گام نیک و پسندیده در راستای بلند بردن سطح اگاهی نسل جوان از گذشته پر افتخار افغانستان دانسته، ابراز همکاری های بیشتر و همه جانبه را در مساعد ساختن این چنین برنامه ها با پوهنتون کاردان نمودند.

یکی از کارمندان مسلکی این اداره به عنوان راهنما برای کسب معلومات در باره آثار تاریخی و معلومات دقیق محصلان را همراهی مینمود.

راهنمای متذکره پیرامون تاریخچه موزیم ملی در افغانستان گفت: «موزیم ملی افغانستان برای اولین بار در سال ۱۲۹۷خورشیدی در منطقه باغ بالای کابل، برای نگهداری آثار تاریخی تاسیس شد. در سالهای ابتدایی تاسیس این موزیم که در آن دوران «عجایب خانه» نام داشت، فقط بعضی از آثار تاریخی مثل قرآن های خطی، صنایع دستی، آثار برجای مانده از جنگ های دوران استقلال و بعضی کتاب های کمیاب در آن نگهداری می شد.»

وی همچنان یاد آوری کرد: «آثار تاریخی از دوران صدر اسلام نیز بخش دیگری از این مجموعه موزیم را شکل می هد. از مهم ترین آثار کتبی موزیم ملی می توان به قرآن کوفی به خط عثمان بن عفان خلیفه سوم اسلام و نیز به قرآن خط کوفی که در سال ۱۳۳۴ از شهر غلغله کشف شده بود اشاره کرد.»

راهنمای متذکره اساتید و محصلین را به اتاق های مخصوص میراث های فرهنگی برده پیرامون هر اثر تاریخی معلومات همه جانبه را ارایه نمود.

بتاریخ ۲۵عقرب سال ۱۳۰۳ خورشیدی، موزیم ملی افغانستان از باغ بالا به قصر کوتی باغچه ارگ کابل منتقل شد و به شکل رسمی توسط امان الله خان گشایش یافت. برجسته کاری های سنگی بودایی، عاج های متاثر از هنر هندی، برنزهای متاثر از هنر روم ، مجسمه ها و غیره، بخشی از آثار موزیم ملی را تشکیل می دادند.