دیدار محصلان دیپارتمنت ژورنالیزم پوهنتون کاردان از گنجینه تاریخی ارگ

23 تن از محصلان دیپارتمنت ژورنالیزم و ارتباطات پوهنتون کاردان روز پنجشنبه 9 عقرب 1398 از گنجینه تاریخی و میراث فرهنگی افغانستان که در آرشیف ارگ ریاست جمهوری نگهداری و ترمیم می گردد، دیدار کردند.

در این سیرعلمی میر محمد صدیق ذلیق آمر دیپارتمنت ژورنالیزم محصلان را همراهی می نمود و آقای رفیع الله عزیزی مسوول آرشیف ارگ در باره آثار تاریخی و نحوه نگهداری آنها برای محصلان معلومات داد.

آرشیف ارگ ریاست جمهوری دارای آثار نوشتاری، فلم و عکس های تاریخی می باشد. که تصویری روشن از گذشته حدود یک صد سال را به نمایش می گذارد.

رفیق الله عزیزی برای محصلان گفت: «آثار نوشتاری آرشیف ارگ شامل فرامین، مصوبات، احکام، مکاتیب، معاهدات، ملکیت ها، کتب شاهی، سوابق کارکنان ریاست جمهوری و ریاست عمومی اداره امور افغانستان نگهداری می باشد.»

به گفته وی، این آثار از مراجع و مکانهای مختلف جمع آوری گردیده و ابتدا در لابراتوار مخصوص ارگ مرمت می گردند سپس به بخش تحلیل و تفکیک انتقال می یابد، و دیجیتال سازی می گردد. بعداً به مخزن آرشیف جابجا می گردد که کار این بخش ادامه دارد.

آقای عزیزی همچنان اضافه نمود، بخش دوم اسناد آرشیف شامل فلم است که حاوی فلمهای تولیدی و توریدی مستند، خبری و هنری میباشد که تمام این فلمهای تاریخی شستشو، لابراتوار، منتاژ و دیجیتال سازی گردیده و در مخزن نگهداری می شود. بخش سوم آرشیف ارگ شامل تصاویر قدیمی و تاریخی کشور است که از منابع مختلف جمع آوری، مرمت، اسکن، زیر نویسی و شامل آرشیف می گردد.

محصلان دیپارتمنت ژورنالیزم از بخشهای مختلف آرشیف ارگ شامل بخش مرمت و آرشیف سازی آثار و داشته های نوشتاری، بخش مرمت و آرشیف سازی فلمها و تصاویر دیدار کردند.

همچنان در جریان این سیر علمی دو فلم از داشته های آرشیف به محصلان نمایش داده شد که فلم اولی زنده گی شهریان کابل را در 45 سال قبل نشان می داد و فلم دوم شامل سه دوره قبل از جنگ، زمان جنگهای داخلی و 18 سال اخیر بود.

در ختم این سیر علمی مسوولان ارگ به محصلان کتابچه یادداشت ارگ و بروشور مربوط به آرشیف ارگ را توزیع کردند.

پوهنتون کاردان برای آشنایی بیشتر محصلان خویش زمینه دیدارها و سیرهای علمی را از امکان تاریخی و آرشیف های اسناد ملی فراهم ساخته تا آنها با تاریخ کشور آشنایی بیشتر حاصل نمایند.