برگزاری محفل ویژه؛ به مناسبت از روز جهانی محیط زیست

پوهنتون کاردان محفل ویژهی را به مناسبت از روز جهانی محیط زیست به روز شنبه، ۲۸ جوزا سال ۱۴۰۱، با حضور هیئت رهبری پوهنتون کاردان، آمران دیپارتمنت، محصلان و مهمانان ویژه در تالار کنفرانسهای این پوهنتون برگزار کرد.

برنامه با آیات چند از کلام عظیم الشان آغاز شد در ادامه آقای عبدالله فضلیار، استاد دیپارتمنت حقوق، در مورد اهمیت حفاظت از محیط زیست چنین گفت: "حفاظت از محیط زیست احتیاج به توجه فعالیتهای مختلف انسانی دارد".

اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد که در این برنامه روی آن صحبتهای همهجانبه صورت گرفت به عنوان اهداف جهانی شناخته میشوند که با توسعه پایدار اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی متعادل است.

در ادامه این برنامه مجیب الرحمان احمدزی، استاد پوهنتون کابل، ضمن قدردانی از برگزاری این برنامه، روز جهانی محیط زیست را مبارک باد گفته و در مورد اهداف توسعه پایدار بیان داشت: «SDG قانون محیط زیستی جهان است و این روز در سرتاسر جهان تجلیل میشود»

آقای نعمتالله سلطانی، مشاور حقوقی حفاظت از ریاست محیط زیست اظهار داشت: « برای نخستین بار در سطح بینالملل موضوع حقوق محیط زیست سالم به عنوان یک حق بشری در بیانیه سال ۱۹۷۲، استکهلم مطرح گردید. این پایان نامه رابطه محیط زیست و حقوق بشر بر پایه دو دیدگاه انسان و محیط زیست مورد بحث قرار گرفت».

 برنامه با ارزش آب، پایین رفتن سطح آبهای زیر زمین، روشهای حفاظت از محیط زیست و استفاده درست از منابع طبیعی و همچنان پیامدهای خطرناک آلودگی هوا، و گزارش مختصر در مورد فعالیتهای پوهنتون کاردان ادامه داشت.

داکتر احمد خالد حاتم، رییس پوهنتون کاردان افزود: « ما افتخار میکنیم که اولین نهاد تحصیلی در افغانستان هستیم و برای حمایت از اهداف توسعه پایدار در رده بندی پوهنتونهای تاثیرگذار از سوی نهاد تایمز در افغانستان قرار گرفتیم و همچنان این پوهنتون همیشه در تلاش حفاظت از محیط زیست بوده است».

در پایان برنامه با سخنرانی دو تن از محصلان پوهنتون کاردان پیرامون چگونگی حفاظت از محیط زیست خاتمه یافت.

پوهنتون کاردان همواره در تلاش برگزاری چنین برنامه‌ها بوده که زمینه رشد علمی و مسلکی محصلان خویش را فراهم کند.