پوهنتون کاردان محفل فراغت ۵۲ تن از فارغان برنامه زبان انگلیسی برای خبرنگاران و متشبثان را برگزار کرد


پوهنتون کاردان در همکاری با سفارت آمریكا در كابل، به روز شنبه ۲۱ ماه حمل سال ۱۴۰۰، محفل فراغت ۵۲ تن از فارغان برنامه زبان انگلیسی برای خبرنگاران و متشبثان را که به عنوان برنامه انگلیسی برای اهداف خاص (ESP) شناخته می‌شود، در تالار کنفرانس‌های شعبه تایمنی برگزار کرد.

هدف این برنامه، تقویت زبان انگلیسی خبرنگاران در گزارش‌دهی و افزایش ظرفیت متشبثان برای برقراری ارتباط با بخش‌های تجارتی در سطح بین المللی بود. خبرنگاری در افغانستان به طور سنتی به زبان‌های انگلیسی و پشتو تدریس می‌شود. این در حالی است که این امر خبرنگاران ملی را در رشد و درک مسایل منطقه‌ کمک کرده است اما هنوز هم بسیاری از خبرنگاران افغان مهارت، دانش و توانایی لازم برای درک مسایل منطقه‌ای و بین المللی را ندارند.

به دلیل ماهیت کار خبرنگاری، بسیاری از روزنامه نگاران بدون استفاده از فن‌آوری، اتاق فکر بین المللی، رسانه‌های مستقل و ایجاد ارتباط با روزنامه نگاران برجسته و محققان بین المللی، اطلاعات خود را از منابع محلی و ملی بدست می‌آورند. در همین حال، خبرنگاران افغان نتوانسته اند تحولات افغانستان و موضوعات مربوط به امنیت را به سهم نهادهای بین المللی، رسانه ها و سایر مخاطبان بین المللی برسانند.

این مانع زبانی مشکل اساسی در برابر توانایی ژورنالیستان افغان برای انعکاس و ترویج تغییرات و تحولات بزرگ و بیان داستان‌های موفقیت است که با حمایت مالی سفارت امریکا و سایر متحدان بین المللی ما این مانع فرا روی ژونالیستان و متشبثان افغان برداشته شده است.

با استفاده از آموزش برنامه زبان انگلیسی برای خبرنگاران برجسته اعم از مردان و زنان افغان، این برنامه امکان توسعه حرفه‌ای خبرنگاران را فراهم می‌کند تا با تکنالوژی نوین بلدیت داشته و از موضوعات مهم جهانی باخبر اند و آنها را قادر می‌سازد که با کارشناسان تحقیقاتی بین‌المللی و شبکه‌های گسترده رسانه‌های بین‌المللی در ارتباط باشند. این پروژه در دراز مدت، از طریق آموزش نسل جدیدی از کادرهای ورزیده عرصه خبرنگاری که دارای مهارت‌های ویژه زبان، آگاهی جهانی و حساسیت‌های فرهنگی هستند، به توسعه رسانه‌های کشور کمک خواهد کرد.

جهان‌زیب احمدزی مدیر پروژه ESP ، گفت: «این یک برنامه عالی است که نه تنها به خبرنگاران و متشبثان کمک می‌کند تا مهارت‌های زبان انگلیسی خود را ارتقا دهند بلکه فرصتی بسیار ارزشمند و مفید را برای گسترش ارتباطات حرفه‌ای و به اشتراک گذاشتن تجربیات آنها در پروژه‌های کاری شان فراهم می‌کند.»

در همین حال، یک نیاز اساسی برای گسترش تجارت و سرمایه گذاری در افغانستان وجود دارد. دولت افغانستان رشد اقتصادی و خودکفایی را از مهمترین اولویت های خود قرار داده است که این امر با افزایش توافقات دو جانبه، پل‌های هوایی، موافقت‌نامه‌های تجاری و توسعه زیرساخت‌های ملی است. با این وجود، تجارت و تجارت‌پیشه‌های افغانستان با دسترسی محدود به فن آوری تأمین مالی و ارتباطات بین المللی رشد و توسعه گسترده نداشته اند.
در حالی که تلاش‌های اخیر دولت ایالات متحده امریکا در افغانستان برای ارتباط دهی تاجران و صادرکنندگان افغان با بازارهای منطقه‌ای و جهانی نتایج مثبتی به همراه داشته است، فرصت های بی‌شماری از دست رفته نیز وجود دارد. از طریق آموزش مهارت‌های پیشرفته زبان انگلیسی، متخصصان صادرات گرا می توانند تحقیقات بازار را انجام دهند، سرمایه گذاران توانا را شناسایی کنند، در نمایشگاه های و برنامه‌های تجارت بین المللی شرکت کنند و در نتیجه در جهت تقویت زبان و فرهنگ، ارتباطات تجاری خود را با جهان نیز افزایش دهند.

علاوه بر این، سمینارها و برنامه‌های آموزشی زبان برای تجارت‌پیشه‌های افغان اعم از مرد و زن، مهارت‌های زبانی شان را ارتقا بخشیده و آن‌ها را قادر می‌سازد تا محصولات شان را از جمله صنعت فرش، میوه‌های خشک و سبزیجات در بازارهای بین‌المللی عرضه کنند. در همین حال، نیاز است که آژانس صادرات افغانستان برای جلب حمایت آمریکا و افغانستان در رابطه با توسعه اقتصادی کشور ایجاد شود.

سونیا عزت‌یار، فارغ التحصیل Business Stream از این پروژه، گفت: «من با کمک برنامه ESP توانستم واژگان تجاری، نوشته‌های تجاری، ارتباطات تجاری، مهارت های ارایه خود را بهبود ببخشم. اکنون پیشرفت بیشتری در کار خود مشاهده می‌کنم من معتقدم که این برنامه‌ها بسیار مهم هستند زیرا اکثر افرادی که در افغانستان تجارت می‌کنند مهارت کافی در برقراری ارتباط انگلیسی ندارند یا انگلیسی را نمی‌دانند. بیشتر اوقات، آنها مجبورند محصولات خود را به صورت کلامی و غیرکلامی ارایه دهند آنها اغلب نمی‌توانند در بازارهای جهانی شرکت کنند زیرا نمی‌توانند با این افراد (فروشندگان و مشتریان) به زبان انگلیسی ارتباط برقرار کنند. من می‌توانم بگویم که این یک فرصت عالی برای یادگیری بود و از سفارت ایالات متحده امریکا و پوهنتون کاردان برای ایجاد این فرصت سپاس‌گزارم.»

برای معلومات مزید:
https://kardan.edu.af/News/General/9264