رییس عمومی پوهنتون کاردان جهت گسترش همکاری‌های دوجانبه با وزارت اقتصاد و پیشبرد اهداف توسعه پایدار در افغانستان، با وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی افغانستان دیدار کرد

روئین رحمانی، رییس عمومی پوهنتون کاردان بمنظور گسترش همکاری‌های دو جانبه میان پوهنتون کاردان و وزارت اقتصاد با دوکتور کریمه حامد فاریابی، وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی افغانستان، به روز سه شنبه، ۲۸ دلو سال ۱۳۹۹ خورشیدی، دیدار کرد.

در این دیدار، دو طرف در مورد ایجاد زمینه‌های همکاری دوجانبه میان پوهنتون کاردان و وزارت اقتصاد جمهوری اسلامی افغانستان، آغاز جلسات میزِگرد پیرامون اسناد ملی دولت و پیشبرد اهداف توسعه پایدار (SDGs) جهت ایجاد و ارتقای برنامه‌های ظرفیت سازی که پاسخگوی نیازهای دولت و بازار باشد، بحث و تبادل نظر کردند.

دکتور کریمه حامد فاریابی، وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی افغانستان، بر نقش کلیدی پوهنتون‌ها در راستای ارزش‌دهی بیشتر به اسناد ملی و و تصمیماتی که دولت برای اطمینان از پاسخگویی دقیق و مناسب بودن آن جهت توسعه پایدار افغانستان روی دست می‌گیرد، تأکید کرده و پیشنهاد کرد که جلسات میزِگرد با حضور جامعه اکادمیک کشور، کارمندان وزارت اقتصاد و محصلان پوهنتون کاردان در داخل این پوهنتون جهت تحلیل چارچوب ملی صلح و توسعه افغانستان، برگزار شود. وی هم‌چنان خاطرنشان کرد که راه‌اندازی همچو برنامه‌ها، جهت آگاهی‌‌دهی شهروندان از اولویت‌ها و برنامه‌های مهم ملی میان شهروندان و محصلان پوهنتون کاردان که رهبران آینده افغانستان هستند، موثر و مثمر محسوب می‌شود.

در ادامه وزیر اقتصاد گفت: «وزارت اقتصاد علاقمند است که موضوعات اساسی و با اهمیت اقتصادی را در قالب عناوین پایان‌نامه‌ها، برای فارغان مقاطع لیسانس و ماستری پوهنتون کاردان پیشنهاد کند، تا در تصمیم گیری‌های دقیق محصلان جهت تهیه و تدوین پایان نامه‌های شان، همکاری نموده باشد.»
آقای محمد نبی سروش، معین مسلکی وزارت اقتصاد، بر اهمیت ایجاد روش مشترک برای ارتقای اهداف توسعه پایدار در افغانستان تأکید کرده و افزود که پوهنتون‌ها نقش قابل توجه را برای ایجاد چارچوب توسعه پایدار افغانستان، رهنمودهای کاربردی و پیشنهاد پالیسی‌های دولت، دارند.

آقای سروش همچنین افزود كه وزارت اقتصاد به زودی برنامه‌ی را تحت نام «یک پوهنتون یک هدف انکشاف پایدار» در سراسر افغانستان، راه اندازی می‌کند. وی در همین حال، بر نقش تاثیرگذار پوهنتون کاردان در این زمینه منحیث پوهنتون پیشتاز، تأکید کرد.

آقای روئین رحمانی، رییس عمومی پوهنتون کاردان نیز گفت: «کاردان، نخستین پوهنتون افغانستان است که بنابر مشارکت و تاثیرات مثبت این پوهنتون در نهادینه‌سازی اهداف توسعه پایدار در افغانستان، از سوی نهاد تحصیلات عالی تایمز در رده بندی پوهنتون‌های تاثیرگذار جهان قرار گرفته است؛ بر علاوه، پوهنتون کاردان متعهد به همکاری‌های همه‌ جانبه با وزارت اقتصاد جهت دست‌یابی به اهداف توسعه پایدار، در کشور است.»

در همین حال، میرویس نهضت، رییس اجراییه پوهنتون کاردان در این دیدار، به کنفرانس ملی توسعه پایدار، اشاره کرد و گفت که پوهنتون کاردان در نظر دارد تا این کنفرانس را در آینده‌ی نزدیک برگزار کند و این خود تعهد پوهنتون کاردان را در مورد توسعه پایدار در افغانستان نشان می‌دهد.

در اخیر، دکتور فاریابی اظهار داشت که وزارت اقتصاد درنظر دارد تا چندین برنامه‌‌ی ارتقای ظرفیت را برای کارمندان وزارت اقتصاد در پوهنتون کاردان،‌ برگزار کند. وی هم‌چنان افزود که وزارت اقتصاد کارهای مشترک را با پوهنتون کاردان در زمینه ایجاد برنامه‌های ماستری در رشته‌های که برای کشور حیاتی بوده اما تا حال ایجاد نشده، است، در آینده‌ی نزدیک آغاز ‌می‌کند.

پوهنتون کاردان، اولین پوهنتون افغانستان است که اعتبار ملی اکادمیک خود را از نهادهای معتبر جهان کسب کرده و در ردهٔ پوهنتون های تاثیرگذار جهان نیز قرار گرفته است. پوهنتون کاردان با داشتن تیمی از محققان توانمند، کادرهای ورزیده و محصلان مستعد، خود را مسوول تولید علم و دانش می‌داند؛ از همین‌رو ، جهت فراهم سازی برنامه‌های ارتقای ظرفیت برای افراد مستعد جامعه، همواره تلاش می‌کند.