برگزاری رقابت گزارش موبایلی پیرامون ژورنالیزم صلح

انجمن ژورنالیزم پوهنتون کاردان به همکاری دیپارتمنت ژورنالیزم و ارتباطات عامه این پوهنتون از برندگان رقابت موبایلی تحت نام «ژورنالیزم صلح» که در ماه عقرب سال روان خورشیدی راه‌اندازی شده بود، به روز چهار شنبه ۲۴ جدی ۱۳۹۹ در تالار کنفرانس‌ شعبه پروان دو پوهنتون کاردان تقدیر کرد.

معیار اصلی برای انتخاب برندگان این رقابت، ارایه پیام صلح با استفاده از فلمبرداری به وسیله موبایل بود که با در نظر داشت همین موارد سه محصل برتر با کسب آرای بلند، حایز مقام اول، دوم و سوم گردیدند.
میر محمد صدیق ذلیق آمر دیپارتمنت ژورنالیزم و ارتباطات عامه پوهنتون کاردان می گوید:«راه اندازی چنین رقابت‌ها برای رشد استعداد‌های محصلان و تقویت مهارت‌های مسلکی آنها یک امر لازمی پنداشته ‌می‌شود، بنابراین، هر از گاهی چنین رقابت‌ها برگزار گردد.»

در این رقابت هفت محصل دیپارتمنت ژورنالیزم و ارتباطات عامه پوهنتون کاردان اشتراک کردند، که از این میان، بانو حسینا ودود مقام اول را بدست آورد و بانو زهرا واحدی و آقای فهیم احمدی به ترتیب مقام‌های دوم و سوم را از آن خود ساختند. علاوه بر این، برای سایر محصلان اشتراک کننده در این رقابت، تقدیرنامه‌ اهدا شد.

حسنا ودود یکتن از محصلان اشتراک کننده در این رقابت چنین می‌گوید: «ما با اشتراک در این رقابت مهارت‌های مسلکی خویش‌ را ارتقا بخشیدیم. این رقابت فرصت بسیار خوب بود تا بتوانیم سوژه‌های مرتبط با صلح را خلق کرده و تولید نماییم.»

محصلان اشتراک کننده در این رقابت دو هفته زمان داشتند تا گزارش‌های تصویری خویش را از دو دقیقه کمتر نباشد به صورت انفرادی تهیه نموده و به دیپارتمنت ژورنالیزم و ارتباطات عامه پوهنتون کاردان بفرستند.
باید یاد آور شد که ژورنالیزم صلح برای بار اول توسط پروفیسور «جان گلتونگ» بنیان‌گذار «مرکز مطالعات صلح و منازعه» در اسلو در سال ۱۹۶۰ ارایه شد. مد «جان گلتونگ» بعد‌ها توسط «جاک اوینچ» و«انبیل مک گولد ریک» توسعه داده شد. آن‌ها تعریف ذیل را برای ژورنالیزم صلح ارایه کردند:

ژورنالیزم صلح آن است که ادیتور‌ها و گزارش‌گران می‌گزینند که چه را گزارش دهند و چگونه آن را گزارش دهند تا فرصت‌های وسیع برای یک جامعه به وجود بیاورند تا جامعه ارزش و توجه به پاسخ دور از خشونت به منازعه بدهند.

هم‌چنان ژورنالیزم صلح، حقیقت محور است به این معنا که دروغ‌های تمام طرف‌های جنگ را عریان می‌سازند و تمام پنهان‌کاری‌ها را برهنه می‌کنند و در ژورنالیزم جنگ، عریان‌کاری دروغ‌های طرف مقابل منازعه «آن‌ها» و پنهان‌کاری دروغ‌های «ما» این طرف منازعه به کار برده می‌شود.


انجمن ژورنالیزم پوهنتون کاردان که در سال ۲۰۲۰ ایجاد شد و اولین برنامه رقابتی خویش را در اوایل سال جاری برگزار کرد، همواره تلاش می‌ورزد که زمینه انجام کارهای عملی و فعالیت‌های خارج از نصاب را برای محصلان جهت باروری و رشد استعدادهای شان فراهم سازد.