برندگان رقابت نقد و بررسی کتاب اعلام شد

کتابخانه پوهنتون کاردان به روز چهارشنبه دهم جدی سال روان خورشیدی برندگان رقابت نقد و بررسی کتاب را با حضور رییسان پوهنځی‌ها، استادان و محصلان اشتراک کننده در این رقابت اعلام کرد.
رقابت نقد و بررسی کتابخانه پوهنتون کاردان که حدود دو ماه قبل برگزار شد، یک تجربه عالی برای شرکت کنندگان و برگزارکنندگان این رقابت بود. محصلان دیپارتمنت‌های مختلف پوهنتون کاردان در این رقابت ثبت نام کردند و نظریات خویش را در مورد کتاب «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند» نوشته و ارسال کردند.

در این رقابت شرکت کنندگان نقدهای شان را با در نظر داشت موارد زیر ‌نوشتند:
• معرفی، نام نویسنده و عنوان کتاب در آغاز نقد
• توضیح موضوعات جدید، دیدگاه و اصالت خاص این کتاب
• ارایه خلاصه‌ای از کتاب و وارد نشدن به جزییات
• بحث پیرامون موضوعات مورد پسند و ناپسند ذکر شده در این کتاب

با در نظر داشت موارد بالا، از میان ۸۰ محصل اشتراک کننده، ۲۴ محصل از سوی هیئت داوران برندگان این رقابت شناخته شدند. در ضمن، از میان ۲۴ تن، مهریه فنا محصل دیپارتمنت علوم سیاسی و روابط بین الملل، عصمت الله احمدزی و عبدالواسع وحدت محصلان دیپارتمنت اداره تجارت به ترتیب مقام‌های اول، دوم و سوم را کسب کردند و با اهدای تحسین نامه و بسته‌ای از کتاب، تقدیر شدند. برعلاوه، برای ۲۱ تن از محصلان اشتراک کننده در این رقابت، لوح تقدیر اعطا شد.

حامد سادات مسوول کتابخانه پوهنتون کاردان گفت: «خرسند هستیم که توانستیم رقابت نقد و بررسی کتاب را میان محصلان پوهنتون کاردان راه اندازی کردیم تا بتوانیم فرهنگ کتاب خوانی و نقد نویسی را میان محصلان ما ترویج بدهیم. این برنامه در واقع هم یک تجربه خوب برای ما و محصلان بود.»

علاوه براین، چندی قبل برای شرکت کنندگان این رقابت، کارگاه آموزشی پیرامون چگونگی نقد و بررسی کتاب، از سوی کتابخانه پوهنتون کاردان دایر شد تا محصلان بتوانند با شیوه‌های نوین نقد نویسی، آشنا شده و از یافته‌های این کارگاه در نوشتن نقدهای شان استفاده کنند.

محصلان شرکت کننده در این رقابت، برنامه نقد نویسی را موثر داسته و خواستار برگزاری بیشتر این چنین رقابت‌ها شدند تا در کنار درس‌های شان، سایر کتاب‌های علمی را نیز مطالعه نموده و به دانش و اندوخته‌های علمی خویش بیافزایند.
نقد و بررسی کتاب شرح، تفسیر و تحلیل انتقادی کتاب را در بر می‌گیرد. نقد و بررسی کتاب پیرامون کار نویسنده و سایر مخاطبان بحث می‌نماید. در بررسی کتاب، می‌توان توافق یا عدم توافق خود را ارایه داد. نقد و بررسی کتاب شامل تمامی بخش‌های کتاب از جمله مقدمه، بدنه و نتیجه گیری می‌شود.

راه‌اندازی همچو رقابت‌ها و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، محصلان ما را کمک می‌کند تا با روش‌های نوین نقد نویسی آشنا شده و مهارت‌های نویسنده‌گی شان را ارتقا بخشند. افزون بر این، فرهنگ کتاب خوانی نیز میان محصلان پوهنتون کاردان ترویج می‌یابد تا محصلان تنها به خواندن کتاب‌های درسی و مطالعه منابع مختص به نصاب تحصیلی اکتفا نکنند.

پوهنتون کاردان در تلاش است تا از هر راه ممکن زمینه رشد مهارت‌های محصلان را فراهم ساخته و زمینه ایجاد فرصت‌های تحصیلی داخل و خارج نصاب را برای شان ایجاد کند که برگزاری این برنامه نیز بیانگر تعهد پوهنتون کاردان در این راستا است.