اشتراک رییس عمومی پوهنتون کاردان در نشست آنلاین دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد اقدامات توسعه پایدار و حمایت سکتور تحصیلی


آقای رویین رحمانی رییس عمومی پوهنتون کاردان در یک نشست مجازی که محور بحث آن «فراخوان دبیرکل سازمان ملل متحد برای یک دهه اقدام در مورد توسعه پایدار و حمایت سکتور خصوصی» با استفاده از نرم افزار زوم به مدت دو روز از تاریخ 19 الی 20 سرطان 1399 اشتراک نمود.

رهبری سازمان ملل متحد در انتظار مستحکم ساختن اتحاد میان سازمان ملل و سکتور تحصیلی و به رسمیت شناختن نقش اصلی آنها در رهبری اندیشه جهانی است. حضور پوهنتون ها برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار و توافق نامه پاریس یک امر ضروری است که هر دو نیاز به تحولات عمیق انرژی، صنعت، کشاورزی، شهرها و بسیاری از سیستمهای دیگر دارند. با تولید و بسیج ساختن دانش مورد نیاز برای این تحولات، پوهنتون های معبتر جهان به طور منحصر به فردی برای تسریع در دستیابی به موفقیت اهداف پایدار سازمان ملل متحد قرار دارند.

اهداف جلسه
شرکت کنندگان در مورد نقش پوهنتون ها در حمایت فعالانه از اقدامات برای اجرای اجندای اهداف توسعه پایدار 2030 و توافق نامه پاریس بحث کردند، از جمله:
• گنجاندن اهداف توسعه پایدار در برنامه های درسی و اجرای پوهنتون
• تحقیق در مورد اهداف توسعه پایدار
• تسهیل گفتگوی افراد ذیدخل مبتنی بر شواهد در مورد اجرای اهداف توسعه پایدار

هدف اصلی روسای پوهنتون ها و روسای سازمان ملل این است که اهداف توسعه پایدار را در برنامه های تحصیلی، آموزش های اجرایی، تحقیقات، فعالیت های پوهنتون گنجانده و روابط با فارغ التحصیلان و جوامع محلی را ارتقا دهند.

این گفتگو همکاری میان سازمان ملل و پوهنتون های سراسر جهان را تقویت نموده، تخصص و نقش اصلی آنها را در رهبری اندیشه جهانی به رسمیت می‌شناسد. شبکه راه های حل توسعه پایدار SDSN دانش جهانی را برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار SDG بسیج می‌کند. پوهنتون ها، اتاق های فکر و سازمان های غیردولتی، نقش و مسئولیت عظیمی در ارتقا و حمایت از اهداف توسعه پایدار دارند.
شبکه راه های حل توسعه پایدار SDSN بر تحولات اساسی مورد نیاز برای ایجاد جوامع مرفه، منصفانه، پایدار و صلح آمیز تمرکز دارد. پوهنتون ها برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار و موافقت نامه اقلیم پاریس ضروری هستند که هر دو نیاز به تحولات عمیق در آموزش، جنسیت و نابرابری دارند. سلامت، رفاه و جمعیت پاک سازی انرژی و صنعت پایدار؛ مواد غذایی پایدار، زمین، آب و اقیانوس ها؛ شهرها و جوامع پایدار؛ و انقلاب دیجیتال برای توسعه پایدار (به مقاله شبکه راه های حل توسعه پایدار در مورد 6 هدف توسعه پایدار مراجعه کنید). با تولید و بسیج دانش مورد نیاز برای این تحولات، پوهنتون های برجسته جهان به طور منحصر به فردی برای تسریع در دستیابی به موفقیت اهداف توسعه پایدار قرار دارند.

بیشتر بخوانید:
https://kardan.edu.af/sustainability/