مسائل و چالش های شهرنشینی سریع: نماینده پوهنتون کاردان در کارگاه آموزشی بین المللی شهرهای پایدار شرکت نمود


آقای امجد خان، آمر دیپارتمنت کمپیوتر ساینس پوهنتون کاردان در «کارگاه بین المللی شهرهای پایدار: مسائل و چالش‌های شهرسازی سریع» که به تاریخ 8 و 9 دلو 1398 در دبیرخانه کومستیک COMSTECH مستقر در اسلام آباد برگزار شد، شرکت کرد. این کارگاه آموزشی بر روی هدف 11 سازمان ملل، تضمین شهرهای امن، انعطاف پذیر و پایدار و چگونگی ارائه خدمات کشورهای عضو برای شهروندان خود به ویژه در مناطق شهری متمرکز بود.

کومستیک کمیته دایمی همکاری علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی است و مسئولیت آن ایجاد راه حل و تغییرات مثبت در جامعه کشورهای عضو از طریق توسعه علمی و فناوری پیشرفته می‌باشد.

در سال 2015، 195 کشور با سازمان ملل متحد توافق کردند که می‌توانند جهان را به سمت بهتر تغییر دهند. این امر با گردهم آوردن دولت‌ها، مشاغل، رسانه‌ها، نهادهای علمی و سازمان‌های غیردولتی محلی مربوطه به جهت بهبود زندگی مردم در کشورشان تا سال 2030 محقق خواهد شد. به این منظور، 17 هدف توسعه پایدار تنظیم شد و کشورهای عضو توافق کردند که تا سال 2030 به این اهداف برسند. از این اهداف، شهرهای پایدار در رتبه یازدهم قرار دارند.
افزون بر این، شرکت کنندگان این کارگاه به این امر توافق کردند که برای پایداری یک شهر، دولت باید روزانه این پنج خدمات را به شهروندان خود ارائه دهد که به شرح زیر است:

• آب پاک: این یک کالای اساسی و نیاز بقا برای همه است. روز با آب شروع و به پایان می رسد و برای شستن، پاک کردن، پخت و پز و آشامیدن لازم است. این وظیفه دولت است که به همه شهروندان خود آب پاک ارائه دهد.
• برق: برق برای زندگی روزمره مدرن مانند اکسیجن عمل می‌کند و به صورت 24 ساعت در شبانه روز به آن نیاز دارد.
• حمل و نقل عمومی: حمل و نقل عمومی مانند خون در بدن انسان به یک شهر عمل می‌کند. این امر مستلزم دسترسی کارآمد به امکانات در هر قسمت از شهر است. بنابراین، یک سیستم حمل و نقل عمومی کارآمد در سطح شهر باید 24 ساعته کار کند. بدون حمل و نقل عمومی، دسترسی به امکانات موجود در سراسر شهرها امکان پذیر نیست و هدف یک شهر را شکست می دهد.
• مدیریت مواد زائد: مواد زائد تولید شده به صورت روزانه باید بطور سیستماتیک هر روز دفع شوند. در جلسات مختلف کارگاه مشاهده شد که علت اصلی سیل شهری مدیریت نادرست مواد زائد است. بنابراین، این وظیفه دولت است که در همکاری با افراد جامعه هماهنگی‌های مناسبی را برای مقابله با آن انجام دهد.
• فاضلاب: میلیون‌ها نفر در شهر های بزرگ مانند کابل و کراچی زندگی می‌کنند. آنها روزانه از آب زیادی استفاده می‌کنند و آب استفاده شده باید فوراً در 24 ساعت تخلیه شود.



در حاشیه برنامه، شرکت کنندگان اظهار داشتند که برای پایداری شهرها، باید یک مرکز شهری ایجاد شود. این مقام باید برای برنامه ریزی صحیح، جذب سرمایه‌های خصوصی برای ارائه خدمات ضروری فوق الذکر و مدیریت کلی کار کند. این مقام همچنان باید نبود قانون اساسی و شکاف سیاسی را برطرف کند و باید سازمان تقسیم شده ارائه خدمات را ترکیب کند.
درباره پایداری بیشتر در اینجا بخوانید: https://kardan.edu.af/sustainability/