سلسله برنامه های آموزشی برای آغاز تشبثات خصوصی

پوهنتون کاردان، به منظور رشد رهبران آینده تجارت افغانستان، سلسله ورکشاپ های آموزشی را برای محصلانی که علاقمند به ایجاد تجارت کوچک خصوصی هستند راه اندازی نمود. این ورکشاپ ها توسط یکی از تجاران موفق امریکایی از عقرب ۱۳۹۷ الی ثور ۱۳۹۸ در چهار نشست دایر گردیدند. در این برنامه بالای چهار موضوع اساسی ذیل بحث صورت گرفت:

- تبدیل نمودن مفکوره به مودل تجاری
- شناسایی مشتریان
- تنظیم نمودن موارد مالی
- ارایه عملی مودل تجارتی به سرمایه گذاران

در این برنامه آموزشی، که در آن محصلان برنامه های لیسانس و ماستری اداره تجارت و همچنان لیسانس در اقتصاد شرکت داشتند، بالای تبدیل نمودن مفکوره تجارتی هر محصل به یک مودل عملی تجارت تمرکز صورت گرفت. بعد از فراگیری چهار ورکشاپ محصلان بالای تحلیل های مالی، شناسایی مشکلات و راه حل ها مربوط به مشتریان، ارزش گزاری تجارت، تهیه مودل کامل تجارت و نحوه ارایه آن مودل به سرمایه گذاران خارجی کار نمودند.

شتراک کننده گان درباره مصاحبه با مشتریان، شناسایی مشکلات مشتریان و بررسی فرصت های تجاری آموختند. آنها همچنان برای یک تجارت نوپا پلان مالیاتی و بودجه تهیه نموده به شکل تجربوی به ثابت نمودن عملی بودن تجارت خویش پرداختند. هر اشتراک کننده بیانیه تجاری خود را برای سرمایه گذاران آماده ساخته مشکل مورد نظر و راه حل آن را همراه با مودل مالی تجارت خویش ارایه نمودند. در پایان برنامه آموزشی اشتراک کننده گان موارد ذیل را آموختند:
- تهیه و ارایه یک مودل تجارتی مشرح
- طرح و تهیه پلان مالیاتی و بودجه برای تجارت مورد نظر
- شناسایی نقاط متمایز کننده تجارت و مشتریان مورد نظر
- امتحان نمودن طرح تجاری به شکل موثر بدون سرمایه گذاری بزرگ در شروع
- ارایه نمودن طرح تجاری و نتایج آزمایشها در مقابل سرمایه گذاران

در آخر برنامه، ۳۰ تن از محصلان پوهنحٔی اقتصاد سند تکمیل ورکشاپ را به تاریخ ۲۲ ثور ۱۳۹۸ بدست آوردند. داکتر سید عبدالمعز، رییس پوهنحٔی اقتصاد، ضمن تاکید بر اهمیت برگذاری همچو برنامه ها برای رشد مسلکی محصلان، از تسهیل کننده برنامه، نهاد بلوم افغانستان، ابراز سپاس نموده از آمادگی پوهنتون کاردان برای برگذاری برنامه های مشابه در آینده اطمینان دادند.