تأثیرات روانی بیکاری ناشی از بیماری کووید-19


پوهنځی اقتصاد پوهنتون کاردان چهارمین سیمینار آنلاین خود را روز سه شنبه 7 اسد 1399 برگزار کرد. در این سیمینار دکتور پریفکتو جی.اکینو استاد پوهنتون دیا تان کشور ویتنام پیرامون تأثیرات روانی بیکاری در جریان بیماری همه گیر کووید-19 بحث نمود.
وی با اشتراک کنندگان در مورد تأثیر بیماری کووید-19 بر زندگی مردم افغانستان، عمدتاً از نظر بیکاری ناشی از این بیماری همه گیر، گفتگو کرد و برخی محصلان نگرانی ها و تجربیات خود را با مخاطبان به اشتراک گذاشتند.

داکتر پرفیکتو چنین گفت: «بیش از 216 کشور در حال حاضر در ابهام قرار دارند و از آینده ای کشورهای فقیر و در حال توسعه مطمئن نیستند. نه تنها کشورهای توسعه نیافته مانند افغانستان، فیلیپین و ویتنام بلکه رکود اقتصادی در کشورهای توسعه یافته به همان اندازه رواج داشته است».

وی در ادامه افزود، در ایالات متحده بیش از 10 میلیون آمریکایی به طور قاطع کار خود را به طور موقت از دست دادند. تقریباً تمام صنایع در آمریکا مانند صنعت هواپیمایی، حمل و نقل، خدمات آموزشی، هنر و سرگرمی فلج شده اند.

در پایان سیمینار داکتر پرفیکتو با تأکید بر اهمیت مکانیسم همزیستی در این شرایط دشوار گفت: ما به عنوان یک انسان هوشمند می‌توانیم با مشکلات ناشی از این بیماری مقابله کنیم و به موفقیت برسیم.
پوهنځی اقتصاد پوهنتون کاردان سیمینارهای آنلاین را برای ارتقاء سطح علمی محصلان خود در زمینه های مختلف برگزار می‌نماید.