سمینار آنلاین پیرامون تأثیر بیماری همه گیر کووید-۱۹ بالای سکتور بانکداری افغانستان


پوهنځی اقتصاد پوهنتون کاردان، سمینار آنلاین را به روز دوشنبه ۲۳ سرطان ۱۳۹۹ رأس ساعت ۹:۰۰ صبح تحت عنوان 'تأثیر بیماری همه گیر کووید-۱۹ بالای سکتور بانکداری افغانستان' برگزار نمود.

آقای احمد خسروخان ضیا، رئیس میوند بانک و اتحادیه بانکداری افغانستان و همچنان کارشناس در بخش بانکداری افغانستان، این سمینار را برای محصلان پوهنځی اقتصاد ارائه کرد. آقای عثمان علی، معاون استاد در پوهنتون کاردان نیز در ارائه بینش متفکرانه برای محصلان شرکت کننده در این جلسه، نقش موثری داشت.

اشتراک کننده گان در مورد نقش سکتور بانکی در ارتقاء اقتصاد افغانستان و مشکلات کمبود قرضه های بلند مدت به بانک ها بحث کردند. همچنان در مورد موضوعات مربوط به کیفیت دارایی ها، تشکیل سرمایه و افزایش هزینه عملیاتی در جریان بحران بیماری کووید-19 در سکتور های مختلف بحث کردند.

پیشنهاد های زیر در رابطه با ماموران دولتی به اشتراک گذاشته شده است:
• اعلام حالت اضطرار بانکداری بدون ربا
• پخش رادیویی دیجیتال یا DAB می تواند قرضه های را برای آن دسته از كارآفرینانی كه در ماه های گذشته كارمندان خود را حفظ كرده اند، ارائه دهد و مبلغ قرض شده می تواند 200٪ از كل حقوق پرداخت شده توسط آن دسته از شرکت‌های کوچک و متوسط SME ها در این ماه ها باشد.
• شناسایی ریسک توسط پخش رادیویی دیجیتال DAB در هر بخش تجاری به صورت جداگانه برای شناسایی تأثیر هر سکتور
• اعلام یک پروژه نظرسنجی توسط پخش رادیویی دیجیتال DAB یا بانک های تجاری برای جمع آوری اطلاعات در مورد ترجیح شیوه های بانکی مشتریان در طی بیماری همه گیر بیماری کووید-19
• کاهش نرخ بهره بطور کلی

در حاشیه برنامه، اشتراک کنندگاه سوالات خود را مطرح کردند و خواستار برگزاری چنین سمینار ها به شکل حضوری و پس از همه گیری ویروس کرونا شدند. آقای خسرو محصلان شرکت کننده را ترغیب کرد تا از فرصت های کارآموزی در میوند بانک استفاده نموده و بینش عملی خود را در بخش بانکداری افغانستان غنی سازند.